dinsdag 27 september 2016

Kokosbloesem-suiker

Kokosbloesem suiker en de misleidende glycemische index

Dat kokosbloesem-suiker thuishoort in het populaire rijtje van natuurlijke zoetstoffen is algemeen bekend. Minder bekend is dat dit product geen vrijgeleide is tot overconsumptie. Ook hier gelden de regels van gezond verstand, matige dosering en vooral het kritisch interpreteren van de marketingbelangen.

Geraffineerde tafelsuiker, in de vorm van witte suiker, is geïsoleerde sacharose uit suikerbiet of – riet. Door de eindraffinage worden alle vitaminen en mineralen teniet gedaan, wat deze suikers de benaming ‘lege koolhydraten oplevert. Bij kokosbloesem-nectar wordt de suiker ook geïsoleerd maar wel door het principe van natuurlijke verdamping. De eindraffinage blijft achterwege waardoor er nog steeds resterende vitaminen en mineralen aanwezig zijn. Dit maakt van kokosbloesem nectar een ‘minder leeg koolhydraat. Hieruit mag u echter niet concluderen dat natuursuikers ideaal zijn om onze voorraad vitaminen en mineralen aan te vullen.

Een ander probleem bij kokosbloesem-nectar is de misleidende glycemische index (GI) die u overal terugvindt. De GI bepaalt hoe snel een voedingsmiddel de bloedsuikerspiegel verhoogt. Zuivere glucose krijgt de index van 100. Hoe meer een voedingsmiddel dit getal benadert, hoe sneller het de bloedsuikerspiegel verhoogt. Dit betekent ook dat de insulinepomp meer overuren moet draaien, met alle gevolgen van dien. Als we weten dat kokosbloesem-suiker voor bijna 80% uit sacharose bestaat, met nog wat restanten van glucose, fructose en inuline (een gunstig koolhydraat), dan is het moeilijk te geloven dat het een GI van 35 haalt. Dit zou betekenen dat kokosbloesem-nectar in het lichaam extreem traag wordt afgebroken. Waarschijnlijk gaf minder genormeerd onderzoek dit overdreven gunstig resultaat. Samen met economisch opportunisme heeft het tot een misleidende marketingstrategie geleid. Bij een recentere test in Sydney kwam men uit op een meer geloofwaardiger GI van 54. Vergeleken met geraffineerd tafelsuiker (GI 65) is dit nog steeds vrij gunstig, maar toch een merkwaardig verschil met de eerdere 35 uit de Filippijnse studie. Kritisch beschouwd wekt dit toch wel wat argwaan voor dit stevig geprijsde exportproduct, vaak afkomstig uit de Filippijnen. Onterecht natuurlijk, maar elke consument heeft recht op de correcte en objectieve informatie.

Toch blijft kokosbloesem-suiker een goede keuze voor wie in zijn zonde-momentje iets wil zoeten. Maar overconsumptie is af te raden. Natuurlijke zoetstoffen bevatten eveneens glucose en fructose en leveren een vergelijkbare dosis calorieën als tafelsuiker. De resterende mineralen en inuline evenals de lagere GI maken er echter geen mirakelvoedsel van. Natuurlijke zoetstoffen helpen ook niet om van je drang naar zoet af te komen.

Het eeuwenoude advies blijft dus van kracht: geniet maar gebruik met mate.

Bron: Bailine


Geen opmerkingen:

Een reactie posten