dinsdag 13 september 2016

Wateroplosbare vitamines



Vitamine C of Acsorbinezuur
Vitamine C kan niet worden gesynthetiseerd in het menselijk lichaam en moet dus uit de voeding komen. Vitamine C of ascorbinezuur wordt op veel plaatsen in het lichaam aangetroffen, in het bloedplasma, in de witte bloedlichaampjes en in het bindweefsel (het steunweefsel van onze organen). Vitamine C speelt een rol bij onze afweer tegen ziektes en bij het maken van enkele hormonen. Daarnaast zorgt het voor de vorming van onze botten (samen met andere vitamines en mineralen). Het bevordert de opname van ijzer uit het voedsel en werkt bezuinigend op de behoefte aan de B-vitamines en vitamine A en E. Ook de omzetting van foliumzuur in zijn actieve vorm hangt af van vitamine C. Vitamine C haalt u voornamelijk uit groenten en fruit.

Vitamine B1 of Thiamine
Thiamine is een onontbeerlijk coënzym voor meer dan 20 enzymen. Thiamine is essentieel voor het energie- en vooral het koolhydraatmetabolisme. Vitamine B1 speelt bovendien een rol bij de overdracht van zenuwprikkels. Een aantal factoren, zoals alcohol en sommige medicijnen, kunnen de metabolisme negatief beïnvloeden. Vitamine B1 komt voor in volkorengraanproducten, varkensvlees en peulvruchten, en in kleinere hoeveelheden in melk, groente, andere vleessoorten en aardappelen. Bij het malen van graan en rijst verdwijnt de vitamine B1. Vitamine B1 is gevoelig voor verhitting en zonlicht.

Vitamine B2 of Riboflavine
Riboflavine speelt een fundamentele rol in de afbraak van proteïnen, aminozuren, vetzuren en koolhydraten. Ook is vitamine B2 nodig voor het gezond houden van huid en haren. Vitamine B2 komt voor in melkproducten, vlees, groente, ei en lever.

Vitamine B3 of Niacine
Strikt genomen is niacine geen vitamine, gezien ze in het menselijk lichaam uit het essentiële aminozuur tryptofaan kan worden aangemaakt. Niettemin is vooral het voorgevormd niacine uit de voeding de belangrijkste bron bij de mens. Vitamine B3 of niacine heeft een rol bij de eiwit-, vet-, en koolhydraatstofwisseling. Ook speelt het een rol bij de werking van het zenuwstelsel. Vitamine B3 komt voor in vlees, granen, noten en peulvruchten. Ook het aminozuur (bouwsteen van eiwit) tryptofaan kan omgezet worden in vitamine B3 zodat we eigenlijk altijd voldoende van deze vitamine hebben. Tryptofaan zit in eiwitrijke producten zoals vlees, vis, ei, peulvruchten en granen.

Vitamine B5 of Pantotheenzuur
Pantotheenzuur speelt een rol in de afbraak van koolhydraten, vetten en sommige aminozuren. Nemen deel aan de synthese van vetzuren en cholesterol. Deze vitamine komt vrijwel in alle levensmiddelen voor; vlees, groente, melk, aardappelen en brood.

Vitamine B6
Vitamine B6 is als cofactor werkzaam in meer dan zestig enzymen die betrokken zijn bij de metabolisme van koolhydraten, vetten en voornamelijk proteïnen. Verder is het een onmisbare stof bij de afweer, groei, bloedaanmaak en het zenuwstelsel. Vitamine B6 komt voor in vlees, vis, ei, peulvruchten en in mindere mate in melkproducten, fruit en groene groenten.

Vitamine B8 Biotine
Biotine speelt een rol bij de omzetting van aminozuren (de bouwstenen van eiwit) en vetzuren en bij de vorming van ureum (afvalproduct bij de eiwitstofwisseling in de lever). Ook zorgt het voor het gezond houden van huid en haar. De bacteriën in de dikke darm maken vitamine B8. Verder komt het voor in bepaalde groenten zoals bloemkool, noten, chocolade, eieren, melk en lever
.
Vitamine B11 Foliumzuur
Samen met vitamine B12 is foliumzuur betrokken bij de vorming van RNA en DNA, de erfelijke materialen in de cellen van ons lichaam. Het is onmisbaar voor de groei en weefselvorming. Ook vormt foliumzuur een bestanddeel van het bloedplasma en de rode bloedlichaampjes. Foliumzuur speelt ook een grote rol bij de aanleg van de hersenen en het ruggenmerg van het ongeboren kind. Vitamine B11 komt voornamelijk voor in bladgroenten.

Vitamine B12
Vitamine B12 bestaat uit verschillende vormen van cobalaminen en is samen met foliumzuur betrokken bij het aanmaken van DNA en RNA, ons erfelijk materiaal. Om vitamine B12 op te nemen is er een intrinsieke factor uit het maagslijmvlies nodig. Deze stof activeert de vitamine waarna het in de dunne darm opgenomen kan worden. Vitamine B12 is nodig om het foliumzuur (vitamine B11) vrij te maken uit de cellen, zodat foliumzuur rode bloedcellen kan aanmaken. Verder is het nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel. Levensmiddelen die veel vitamine B12 bevatten zijn vlees, melkproducten, ei en vis.

WIST U DAT?
  • goede voeding bewezen effecten heeft op onze intelligentie en op ons uiterlijk?
  • walnoten brainfood genoemd wordt door het gehalte aan omega 3 vetzuren?
  • kurkuma een geneeskrachtige werking heeft en ontstekingen kan voorkomen?
  • u meer energie krijgt door te stoppen met suikers?
  • vlees, vis en gevogelte geen koolhydraten bevatten?
  • de snelle koolhydraten in bewerkte voeding zitten?
  • langzame koolhydraten in onbewerkte voeding zit?
  • de gezonde natuurlijke vetten zoals kokosolie, roomboter en extra vergine olijfolie goed voor het lichaam zijn?
Bron: Bailine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten