maandag 10 oktober 2016

De strijd tussen vrouwen en buikvet

Buikvet is niet alleen een esthetisch probleem – vet rond je middel kan namelijk leiden tot hartziekte, ademhalingsproblemen en zelfs bepaalde vormen van kanker.

Er zijn maar weinig dingen die nog onaantrekkelijker, vervelender en gevaarlijker zijn dan buikvet. We weten allemaal wel dat, naarmate de jaren voorbij gaan, vet zich steeds meer begint op te hopen rondom je middel. Dit vet kan storend zijn bij het dragen van een spijkerbroek of wat strakkere kleding. Het echte probleem van buikvet is echter niet je lichaamsbeeld, maar je gezondheid.

Waarschijnlijk weet je wel dat in de laatste jaren het aantal vrouwen dat gediagnosticeerd wordt met hartziekte of diabetes type 2 alsmaar blijft toenemen. Onze leefstijl en ons dieet zorgen ervoor dat vet zich vormt en op de lange termijn kan dit tot ernstige gezondheidsproblemen leiden. Vergeet dit alsjeblieft niet.
De gevaren van buikvet.

De meeste vrouwen beginnen na hun veertigste levensjaar meer buikvet te ontwikkelen. Rond deze leeftijd beginnen zich in het vrouwelijk lichaam namelijk enkele veranderingen voor te doen, zoals bijvoorbeeld een tragere stofwisseling, waardoor je minder vet verbrandt. Daarnaast beginnen vrouwen vanaf hun veertigste minder oestrogenen aan te maken. Na verloop van tijd zullen deze veranderingen bijna altijd gewichtstoename tot gevolg hebben. De gevaarlijkste kilo’s zijn echter de kilo’s die zich ophopen rond je middel. Naast het zichtbare vet dat zich vlak onder de huid opstapelt, is er ook sprake van visceraal vet dat om de interne organen heen gaat zitten.Het is ook belangrijk dat je je ervan bewust bent dat vet, dat zich opstapelt onder het middenrif en rond de borst, ervoor kan zorgen dat het moeilijker wordt om adem te halen. Dit kan een gewone of chronische hoest veroorzaken. Het put je longen helemaal uit en leidt in de meeste gevallen tot een moeilijke ademhaling en ook tot slaap-apneu.Daarbij moeten we ook vermelden dat buikvet ervoor zorgt dat je een grotere kans hebt op het ontwikkelen van verschillende soorten ziektes, zoals borstkanker of baarmoederhalskanker. Vet rond je middel kan zelfs invloed hebben op je menstruele cyclus. Het is echt een vrij ernstig probleem.


Hoe weet je of je ‘te veel’ buikvet hebt?

Dit is misschien een vrij aparte vraag. Niemand behalve jijzelf weet namelijk dat je te veel bent aangekomen rond je middel. Je merkt dat je lichaam veranderd is en dit zorgt er niet alleen voor dat je kleding strakker zit, maar ook dat je je vermoeider voelt. Je voelt je anders.

Hoe kom je van buikvet af?

Zoals je misschien wel weet, zijn er periodes waarin je kunt proberen wat je wilt, maar dat het gewoon niet wil lukken om dat overtollige vet rond je middel kwijt te raken. Misschien word je hier wanhopig van en vraag je je af of dit iets is waar je mee moet leren leven. Maar geef niet op! Laat je niet ontmoedigen. Hieronder zullen we je een paar praktische richtlijnen geven die je misschien een handje kunnen helpen in je dagelijkse leven. Pas deze richtlijnen toe met moed en optimisme!

- Laat zout zoveel mogelijk achterwege. Keltisch Zeezout is een bewuste keuze.

- Probeer alles vers te eten of zelf te maken.
- Probeer enkel volkorengranen te eten, zoals boekweit, haver of quinoa.
- Eet voldoende vezels uit groente en fruit.
- Beperk je suikerinname, pas op voor toegevoegde suikers.
- Drink eens elke ochtend op de lege maag een glas lauw water met citroen.
- Probeer dagelijks een frisse wandeling te maken van ongeveer een half uur.
- Probeer geen koemelk meer te drinken maar bijv Griekse yoghurt zonder toegevoegde
   suikers. Yoghurt zal helpen de     spijsvertering te verbeteren en zorgt voor gezonde
   darmbacteriën.
- Sla geen enkele maaltijd over. Als je denkt dat je zult afvallen door het ontbijt of het
   avondeten over te slaan, dan heb je het goed   mis. Je zult juist aankomen. Door
   maaltijden over te slaan vertraagt de stofwisseling en begint het lichaam reserve-energie
   op te slaan –   en dit in de vorm van vet!
- Wissel af, eet niet elke maaltijd hetzelfde.

Belangrijk: eet niet te weinig! Anders gaat je lichaam reserve-energie opslaan!

Bron: Bailine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten