maandag 17 oktober 2016

Stressklachten: 5 veelvoorkomende lichamelijke gevolgen!


Stressklachten ontstaan bijvoorbeeld door dagelijkse irritaties als files, werkdruk en een druk gezinsleven. Maar ook langdurig gepest worden, een schokkende of ingrijpende gebeurtenis meemaken, zoals echtscheiding, overlijden van een dierbare of een overval veroorzaken stress. Krijgt je lichaam geen kans en tijd om zich te herstellen van de stressvolle situatie? Dan kan dat voor allerlei gezondheidsklachten zorgen. Hieronder 5 lichamelijke gevolgen van stress. Herken de klachten en doe een stapje terug!

Lichamelijke reactie in stressvolle situaties
Ervaar je stress? Dan reageert je lichaam. Je bloeddruk gaat omhoog, je hart klopt sneller, je spieren spannen zich, je ademhaling versnelt en je spijsvertering vertraagt. De adrenaline in je lichaam zorgt voor deze reacties. Daarnaast produceert je lichaam cortisol. Dit hormoon zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel omhoog gaat, dat je stofwisseling versnelt en dat je meer energie hebt om de stress aan te pakken. Is de stressvolle gebeurtenis voorbij? Dan glijdt normaalgesproken de spanning van je af en komt je lichaam tot rust. Gebeurt dat niet? Blijft de stress voortduren? Dan kun je allerlei lichamelijke stressklachten krijgen.

Veelvoorkomende lichamelijke stressklachten
Speelt stress je parten? Door alledaagse ergernissen als geluidsoverlast door de buren, financiƫle zorgen, relatiestrubbelingen, traumatische ervaringen, pesterijen et cetera? Kamp je tevens met allerlei vage lichamelijke pijntjes en kwaaltjes, zonder dat je een directe oorzaak kunt vinden? Misschien is stress de boosdoener.

Hieronder vind je 5 belangrijke lichamelijke stressklachten:

Stressklacht 1: Hoofdpijn
Een van de meest bekende stressklachten is hoofdpijn. Vaak wordt het ook aangeduid met spanningshoofdpijn. Je hebt het gevoel dat er een band strak om je hoofd zit. De pijn is dof en drukkend, maar niet heftig en intens. Die spanningshoofdpijn wordt veroorzaakt door de continue spanning in de spieren rond je voorhoofd, hals, nek, schouders en soms ook de rug.

Stressklacht 2: Nek- en rugproblemen
Naast hoofdpijn kun je door langdurige stress ook nek- en rugklachten ondervinden. Door de spanning die je ervaart, span je namelijk vaak ongemerkt je nek-, schouder- en rugspieren. Doe je dit steeds en relax je niet? Dan gaan je spieren verzuren en pijnlijk aanvoelen.
Ook pijnlijke kuiten en stijfheid zijn klachten die samengaan met lang gestresst zijn. Herken je dit? Gun jezelf een break en zoek de oorzaak van je stress om je stressklachten te verhelpen.

Stressklacht 3: Maag- en darmklachten
Tijdens stressvolle situaties kun je last krijgen van maag- en darmklachten. Je spijsvertering functioneert op zo’n moment namelijk op een laag pitje. Je lichaam pompt namelijk meer bloed naar je spieren waar het veel energie nodig heeft. Hierdoor kan je druk op de maag voelen, geen zin in eten hebben en misselijk zijn. Duurt de spanning voort? Dan kan het leiden tot gewichtsverlies. Ook komt gewichtstoename voor, omdat je last kunt krijgen van eetaanvallen en enorme trek in zoetigheid door bloedsuikerschommelingen. Heb je last van stress? Probeer gezond en regelmatig te eten en kies het liefst voor gezonde tussendoortjes.

Stressklacht 4: Hartkloppingen
In stresssituaties klopt je hart sneller om je spieren snel van zuurstofrijk bloed te voorzien. Daardoor stijgt je hartslag. Duurt de stress voort? Dan wordt je hart zwaar belast. Het gevolg ervan kan zijn een hoge bloeddruk, hartkloppingen of een onregelmatige hartslag. Ook angst- en paniekaanvallen ervaren behoort tot de stress klachten, want hartkloppingen worden nogal eens verward met een hartaanval. Dat zorgt voor paniek, wat leidt tot overmatig zweten, versneld ademhalen en het gevoel hebben flauw te vallen.

Stressklacht 5: Slapeloosheid
Ook slapeloosheid is kenmerkend voor continu stress ervaren. Stresshormonen maken je immers rusteloos en zetten aan tot piekeren. Je lichaam krijgt daardoor niet de rust die het nodig heeft. Als gevolg daarvan krijg je niet de kans om in je slaap dagelijkse indrukken, gebeurtenissen en dergelijke te verwerken of een plaats te geven om de volgende dag fris en met een schone lei te beginnen. Je slaapproblemen kunnen (over)vermoeidheid, prikkelbaarheid, lusteloosheid en somberheid in de hand werken. Ondervind je deze klachten? Onderneem dan actie. Praat erover, neem een time-out en/of zoek (online) hulp.

Herken je de hierboven genoemde stressklachten? En weet je dat er zaken in je leven spelen die zorgen voor (extra) spanningen? Kom dan in actie. Je gezondheid is erbij gebaat. Begin met ontstressen. Lukt je dat niet alleen of met steun van je partner, familie, vrienden en dergelijke? Ga dan naar je huisarts die weet waar je de juiste hulp kunt krijgen.
Bron; Bailine









Geen opmerkingen:

Een reactie posten