dinsdag 8 november 2016

Krachttraining vrouwen; slank na de overgang



Weet je dat na de overgang krachttraining vrouwen helpt om onder andere dat buikje en taillevet kwijt te raken? Omdat regelmatig trainen je een strakker en gestroomlijnder figuur geeft. Dat blijkt inmiddels uit diverse (wetenschappelijke) studies. Maar, er is meer. Ook je botdichtheid neemt toe, het maakt je sterker, je krijgt meer energie enzovoort. Al met al reden genoeg om te starten met (gerichte) spiertraining-oefeningen. Daarom aandacht voor hoe krachttraining bijdraagt aan een goede gezondheid van vrouwen. Niet alleen na de overgang overigens, maar zelfs tot op hoge leeftijd.
Nogal wat vrouwen zijn huiverig als het gaat om trainen met gewichten om de overgangskilo’s kwijt te raken. Waarom? Omdat ze bang zijn immense spierbundels te ontwikkelen. Ze werken zich liever urenlang in het zweet op een loopband, of een roei- of stepmachine, in de hoop dat extra buik- en taillevet te verliezen. En wat is het resultaat? Nada. Niets. Zero. Herken je dat?
Wat krachttraining wel voor je lijf na de overgang doet? Het remt de groei van vet!

6 voordelen die krachttraining vrouwen bieden (zeker na de overgang)
Als je de ervaringsverhalen van vrouwen samenvoegt met de verschillende onderzoeken dan biedt krachttraining vrouwen als het ware een feest aan voordelen. Bekijk hieronder maar eens wat kracht-spieroefeningen allemaal voor je body en je psyche kunnen betekenen tijdens én na de overgang.

1. Verhoging vetverbranding

Een van de redenen waarom krachttraining vrouwen aanspreekt, is misschien wel omdat het lichaam echt overgaat tot vetverbranding, zoals eerder onderzoek uitwijst. Want, je verbrandt tijdens je kracht-spieroefeningen energie, maar ook daarna – in ruststand, wel tot twee dagen – verbruiken je spieren nog steeds energie ofwel kilocalorieën. En hoe meer spiermassa je hebt, des te beter het verbrandingsproces.

2. Sterkere botten

Botontkalking – osteoporose, daar krijgt iedereen min of meer mee te maken. Maar, vooral na de overgang speelt het vrouwen parten. Door de daling van de oestrogeen- en progesteronlevels. Door te starten met spierversterkende oefeningen stimuleer je je botten om sterker te worden en je botmassa te behouden. Ofwel: je gaat botverlies tegen!

3. Beter evenwicht en mobiliteit

Misschien dat je daar niet direct aan denkt bij krachttraining, maar doordat je spieren sterker worden, ben je beter in staat je evenwicht te behouden en verlaag je ook nog eens de kans op vallen en dus ernstige fracturen. Daarbij helpen sterke spieren je actief te blijven bewegen zonder grote problemen. Van je kleinkind zonder problemen optillen, je boodschappen doen, gemakkelijk in en uit de auto en je bed stappen. Eigenlijk gewoon de alledaagse dingen zonder heel veel moeite kunnen blijven doen. Dat biedt krachttraining vrouwen ook! Zelfs als je een dagje ouder wordt.

4. Slanker en strakker figuur

Eerlijk is eerlijk. Doe je aan krachttraining? Vrouwen krijgen er een slanker en strakker lichaam van zonder dat er sprake is van overdreven spierbundels. Van een plattere buik, kleinere tailleomvang, slankere armen en gestroomlijnde benen. Eigenlijk een superbody of niet soms? Het kan zonder dat de weegschaal gewichtsverlies aangeeft – spieren wegen immers zwaarder dan vet – toch snel 1 of 2 kledingmaten schelen. En stel je eens voor wat dat met je ego doet? Inderdaad!

5. Minder stress

Ja, heus, spanningen vallen van je af. Want, tijdens een krachttrainingssessie ben je alleen met jezelf, je lijf, inspanning en prestatie bezig. Na afloop is je geest opgeruimd en je lichaam voldaan en blij. Heerlijk toch? Doen!

6. Oppepper gezondheid

Naast de hele rits voorgaande pro’s die krachttraining vrouwen biedt, is het ook nog eens goed voor je cholesterolwaarden, hartfunctie, verbetert het de insulinegevoeligheid bij diabetes 2 en draagt ook bij aan een lagere bloeddruk. Daarnaast stijgt je energieniveau, verbetert je slaap, ben je geestelijk meer in balans en ook doet het je afweersysteem goed. Kortom: kracht-training is gezond. Niet alleen omdat je buikje en taillevet zienderogen minder wordt, maar je gaat je verder ook op en top voelen. Eigenlijk zijn er alleen maar positieve gezondheidseffecten te vinden als het gaat om krachttraining.

Samenvattend: Krachttrainen maakt je sterker, slanker, mobieler en vitaler! Dat geldt zowel voor vrouwen die met de overgang te maken hebben als ook andere bevolkingsgroepen.

Bron: Bailine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten