maandag 9 januari 2017

Aanbevolen supplementen voor vrouwen




Het vrouwenlichaam is anders dan het mannenlichaam. Dat is een open deur, maar in de medische wetenschap wordt nog steeds vaak de man als maatstaf genomen. Voor vrouwen zijn dit de meest gangbare supplementen:

Multi-vitamine
Een goede multi-vitamine is essentieel als je voeding niet optimaal is. Eet je vaak uit pakjes of in restaurants? Sla je maaltijden over en kom je niet aan 300 gram groente per dag? Neem dan een multi-vitamine.

Vitamin D3
In Nederland heeft het merendeel van de mensen een tekort aan vitamine D3. Dat komt omdat we weinig zonlicht krijgen en áls we al in de zon zitten, dan met beschermingsfactor 25. Daarom wordt geadviseerd een goede vitamine D3 te nemen. Vitamine D3 helpt botontkalking te voorkomen, zodat je minder snel wat breekt bij een val. Ook heb je vitamine D3 nodig voor je spieren.

Vers gemalen lijnzaad
Lijnzaad ondersteunt de ontgifting van je lichaam en helpt je hormonen in balans te blijven. Voeg dagelijks 1 theelepel vers gemalen lijnzaad toe aan je ontbijt of smoothie.

Magnesium (de meeste vrouwen hebben een tekort)
Magnesium ondersteunt gezonde botten, een goede slaap, ontspannen spieren en een evenwichtig humeur. Je vindt magnesium in groene bladgroente, noten, zaden, peulvruchten en donkere chocola. Vooral spinazie, pompoenpitten en zwarte bonen zijn rijk aan magnesium. Eet je te weinig van deze gezonde producten? Dan kun je een tekort aan magnesium opbouwen. Dit komt veel voor. Je merkt het als je niet kunt ontspannen, slecht slaapt, stijve spieren hebt, obstipatie en een hoge bloeddruk. Neem dan een magnesium supplement voordat je gaat slapen.

Heb je een nieraandoening of zware hartklachten overleg dan eerst met je arts voordat je magnesium supplementen neemt.

Probiotica
Een ander goed supplement voor vrouwen is probiotica. Probiotica zijn bacteriën die helpen je darmflora gezond te houden. Probiotica versterken je immuunsysteem door je darmen te helpen bij het opnemen van voedingsstoffen. 80% van je immuunsysteem zit in je spijsvertering. Als goede bacteriën worden vernietigd door stress, slechte voeding of antibiotica kunnen probiotica helpen je spijsvertering weer in balans te brengen.

Mocht je darmklachten hebben, probeer dan eerst zo clean mogelijk te gaan eten en alle brood, pasta en zuivel minstens 4 weken vermijden. Kijk dan hoe je je voelt. Heb je dan nog steeds darmklachten, laat dan ook de bonen en noten weg, ondersteun je darmen met probiotica en raadpleeg een arts. Heb je last van een opgeblazen gevoel in je buik? Neem dan probiotica om de bacteriebalans in je darmen te herstellen en je spijsvertering te optimaliseren.

Geen ijzer
Neem nooit op eigen houtje ijzer supplementen. Je hebt alleen ijzer nodig als je een tekort aan rode bloedlichaampjes hebt, dit moet een arts eerst constateren. IJzer is een oxidant en te veel ijzer kan leiden tot hart- en vaatziekten, vooral bij oudere vrouwen. Kies daarom ook een multi-vitamine zonder ijzer. De meeste multi-vitaminen voor 45+ vrouwen bevatten geen ijzer.

Jodium
Veel mensen hebben tekort aan jodium, vooral als je geen of weinig brood eet. Zorg dat je minstens 2 keer per week iets van zeewier of kelp in je menu opneemt. Daarnaast zou je kelptabletjes kunnen nemen. Je lichaam heeft jodium nodig voor een goede schildklierfunctie. Overleg eerst met je arts, voordat je zelf met jodium gaat experimenteren.

Wat zijn signalen van een jodiumtekort?
Depressie, moeite om af te vallen, droge huid, hoofdpijn, vermoeidheid, slecht geheugen, menstruatiepijn, koude handen en voeten, moeite met concentreren, dunner wordend haar, opstopping, zwakke spieren en stijve gewrichten.


Vitamine B-complex
Vitamine B12 is vooral belangrijk voor vegetariërs, omdat het niet in planten voorkomt. Heb je last van hoofdpijn, vermoeidheid, stress of menstruatiepijn? Neem dan een B-complex. Daar zit ook B12 in en daarnaast nog 7 andere B’s.


Bron; Bailine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten