maandag 23 januari 2017

De stiekeme dikmakers


  1. Partner of vrienden
    Kijk je wel eens om je heen op een feestje of verjaardag? Wat zie je? Vooral mensen met een normaal postuur of veel met een paar kilootjes te veel? Een mens is een sociaal wezen, in ons eentje overleven we niet. We passen ons aan aan onze omgeving en in die zin is te veel eten best besmettelijk. Uit onderzoek blijkt dat het hebben van vrienden met overgewicht de kans sterk vergroot dat je zelf ook te zwaar wordt. Een dertig jaar lang durende studie, gepubliceerd in The New England Journal of Medicine, toonde aan dat in een bepaald tijdsbestek de kans op obesitas met maar liefst 75% toenam op het moment dat iemand in die periode met een vriend/vriendin omging die zwaarlijvig werd.
    Het goede nieuws is dat slank zijn ook besmettelijk blijkt te zijn. Dit zegt natuurlijk niet dat je geen vrienden moet hebben met overgewicht, maar streef jij naar een gezond gewicht…dan is het wel goed om je hiervan bewust te zijn.

  2. Televisie
    Je hoort steeds meer mensen die verslaaft zijn aan (Netflix) series kijken. Vijf afleveringen achter elkaar kijken en je dan realiseren dat het midden in de nacht is?! Het is belangrijk dat je je ervan bewust bent dat weinig slapen een belangrijke veroorzaker is van overgewicht. Er zijn tal van studies die aantonen dat mensen die korter dan 7 uur slapen, een hoger gewicht hebben dan mensen die langer slapen. Wanneer je overdag moe wordt en snakt naar wat meer energie, ken je maar één remedie en dat is food! Het liefst iets waar je snel energie van krijgt, zoals zoetigheid of snelle koolhydraten. Dikmakertjes dus. Doe jezelf en je lichaam een plezier en duik op tijd je bedje in!

  3. Je darmflora
    Je darmflora bestaat uit mega veel bacteriën die bij elkaar meer dan 2 kilo wegen. Dit zijn goede en slechte bacteriën. Beide heb je nodig, maar de goede moeten wel in overvloed blijven. Als de slechte bacteriën gaan overheersen, of er is weinig variatie aan verschillende bacteriën, dan kan het erg lastig zijn om af te vallen. Er zijn diverse onderzoeken gedaan met muizen. Muizen die de darmflora van dikke kregen, werden dikker zonder dat ze daarvoor meer moesten eten. Het klinkt misschien een beetje raar, maar voedt de bacteriën die je slank houden. Dus eet goed groente en fruit, gezonde vetten en drink voldoende water. Dikmakende bacteriën zijn dol op suikers, dus probeer zoetigheid zoveel mogelijk te schrappen.

  4. Medicijnen
    Slik jij al voor een langere periode een medicijn tegen een bepaalde chronische ziekte? Vergeet dan niet de kleine lettertjes van de bijsluiter goed te lezen. Veel medicijnen hebben als bijwerking gewichtstoename of vocht vasthouden. Afvallen wordt dan nog lastiger. Ook de anticonceptie pil is een medicijn dat erom bekend staat dat je ervan kunt aankomen. Wees je ervan bewust dat medicijnen nooit de oorzaak van je ziekte aanpakken, maar alleen de symptomen bestrijden!

  5. Cosmetica, parfum en andere verzorgingsproducten
    Wanneer bovenstaande producten niet natuurlijk zijn, dan zitten ze vol met hormoonverstorende stofjes. Je lichaam kan prima overweg met een lage dosering, maar wanneer dit teveel wordt kan je lichaam ze niet goed meer afvoeren. Het circuleren van hormoonverstorende stoffen in je lichaam is ongezond, dus zal je lichaam ze opslaan op de meest veilige plekjes die het heeft: je vetcellen!

  6. Lightproducten
    Mensen die willen afvallen zijn snel geneigd te grijpen naar light en 0% vet producten. Oeps! Dat is een valkuil waar veel mensen invallen. Het is de voedingsindustrie gelukt om ons wijs te maken dat we afvallen van deze producten, maar dit is niet zo! ‘Vettige’ light producten, zoals pindakaas, hebben weer meer suiker om lekkerder te smaken In pindakaas light zit bijvoorbeeld 450% méér suiker dan in gewone pindakaas. Zoete light producten, zoals cola light, krijgen synthetische zoetstoffen mee om zoet te smaken. Synthetische zoetstoffen ontregelen weer je stofwisseling. Laat die light producten lekker links liggen en kick af van je suikerbehoefte. It’s the only way!

  7. Je werk
    Jouw werkplek kan een stoorzender zijn wat betreft afvallen. Gebak bij verjaardagen, kleine traktaties, de vrijdagmiddagborrel, de snoeppot van je collega naast je…Hoe vaak moet je ‘nee, dank je’ zeggen? Daarnaast kan je wanneer je niet happy bent met je baan, de behoefte aan slecht eten groter zijn. Probeer jezelf goed te voeden met gezonde voeding om zo de verleiding te weerstaan en ga vooral op zoek naar een nieuwe baan, wanneer je huidige niet bevalt.


    Bron: Fitzy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten