maandag 19 februari 2018

Goed voorbereid op wintersport



Fanatieke wintersporters gaan de komende tijd weer volop richting de sneeuw. Een week waarin je lekker in de buitenlucht aan het sporten bent. Wij zetten de tips voor je op een rij.

1.Goede voorbereiding voor je spieren

Het programma van Bailine helpt bij de opbouw van een gezonde, soepele spiermassa. Wij hebben meer dan 90 speciaal ontwikkelde simulatorprogramma’s, waarvan elk zich richt op een specifiek gebied van het lichaam. Onze geautomatiseerde, spierstimulerende behandeling is identiek aan een traditionele work-out. Met de elektrotraining van Bailine train je je lichaam op een gerichte wijze, zonder dat je je hoeft in te spannen. Zo kun je aan een specifiek gebied van je lichaam werken, bijvoorbeeld wanneer je op wintersport gaat. https://www.bailinestudio.nl/oegstgeest/het-team/

2.Bescherming tegen de zon
 Als het een beetje meezit, breng je tijdens je wintersport de gehele dag door op een zonovergoten piste. Lekker, maar ook oppassen geblazen, want de sneeuw weerkaatst UV-straling waardoor de kans op zonverbranding extra groot is. Smeren is dus belangrijk. Maar waarom heb je daarvoor eigenlijk een speciaal wintersportproduct nodig?
Ruim 85 procent van de UV-straling wordt in de sneeuw weerkaatst. Bovendien is op grote hoogte de UV-straling niet alleen sterker, maar ook aanwezig wanneer de zon zich niet laat zien. De zonkracht kan zelfs tot twee keer zo sterk zijn door de schone lucht. Stofdeeltjes in minder schone lucht houden namelijk een deel van de UV-straling tegen. In de bergen kunnen de UV-stralen ongehinderd passeren. Op 2000 meter is de straling ruim 30 procent sterker dan op zeeniveau.
De straling wordt voor een deel tegengehouden door de wolken, maar die filteren niet alles. En schapenwolkjes reflecteren de stralen zelfs, net als mist. Tel daarbij op dat onze bleke winterhuid zeer plotseling wordt blootgesteld aan de zon én vrijwel niemand tijdens het skiën de schaduw opzoekt en je snapt waarom rode neuzen en verbrande oren geen uitzondering zijn.
Het gebruiken van een goede anti-zonnebrand, liefst met factor 30 of hoger is dus niet overdreven, ook bij iets minder mooi weer. De verleiding is groot om het flesje zonnebrand van de zomervakantie in de wintersporttas te stoppen. Dit is echter niet verstandig, want een product voor de wintersport verschilt nogal van dat voor een zonvakantie.
Crèmes op waterbasis – zoals de meeste zomerse anti-zonnebrand - bevriezen op de huid in de kou. Wintersportcrèmes bevatten daarom veel vetten, waardoor ze ook goed smeerbaar blijven bij lage temperaturen. Bovendien voorkomen deze crèmes uitdroging van de huid; dat gebeurt snel als het koud is. Houd er rekening mee dat je door het op- en afdoen van je skibril of haarband mogelijk de crème van je gezicht afveegt. Regelmatig (iedere twee uur) opnieuw smeren is daarom belangrijk.

Naast de anti-zonnebrand mag ook de lippenbalsem niet vergeten worden. Je lippen worden ruw en schraal door de reflectie van UV-stralen.
Vooral neus, oorschelpen en lippen moeten het op wintersport ontgelden. Combitubes zijn daarom tijdens de wintersport ideaal. Je stopt ze in je jaszak en kunt op ieder gewenst moment smeren. Bedenk wel dat de lipbalsem in deze combi’s over het algemeen een lagere beschermingsfactor heeft dan de bijbehorende zonnecrème. Het handzame formaat maakt wel dat je je in de lange rij voor de skilift makkelijk even kunt insmeren. Probeer hier routine van te maken.
Behalve de huid, zijn ook de ogen gevoelig voor UV-straling. Door overmatige blootstelling aan UV-straling kun je last krijgen van een hoornvliesontsteking. Dit wordt ook wel 'sneeuwblindheid' genoemd. Draag daarom altijd een skibril ter bescherming van de ogen.

Bron; Gezondheidsnet.nl

3.Verantwoord eten
Tijdens de wintersport zijn de Apfelstrudel, Bratwurst, Glühwein en biertjes niet aan te slepen. Maar hoe eet je nou verantwoord tijdens deze week? Velen denken dat je lichaam veel calorieën nodig heeft, omdat je veel energie verbruikt met wintersporten. Natuurlijk verbrand je meer calorieën op de piste dan thuis op de bank, maar we sporten tijdens deze week nou ook weer niet op topniveau. Een skiër of snowboarder van 80 kg verbrandt zo’n 450 calorieën per uur. Wie gaat rekenen, komt dus met vier uurtjes skiën uit op 1800 calorieën. Maar als je gaat berekenen wat je op zo’n dag eet en drinkt: Een glas glühwein: 260 kcal. Warme chocolademelk met slagroom: 320 kcal. Bratworst bij de lunch: 320 kcal. Spaghetti bolognese met kaas: 750 kcal. Bij het avondeten patat met mayo: 590 kcal. Kaasfondue: 1.800 kcal. En dan hebben we de après-ski nog niet eens meegerekend. Dat moet dus anders! Maar waar let je op?
 
Een goed ontbijt is belangrijk. Het ontbijt zou 20% van je dagelijkse energie moeten leveren, maar wel in licht verteerbare vorm zodat je lichaam het snel opneemt en gebruikt. Begin je wintersportdag dus met een kopje koffie, havermout, magere kwark, fruit of eieren. Als je ’s middags niet meer buiten beweegt heb je voor de lunch genoeg aan bijvoorbeeld soep, met daarna wat licht fruit en koffie. Als je gelijk na de lunch weer gaat bewegen, neem dan een stevig belegd broodje met wat vullend fruit zoals banaan of avocado en koffie. 
Als je ‘s avonds aan de kaasfondue gaat, kies dan voor groente om te dippen. Drink voordat je gaat eten een paar glazen water, dan eet je minder. Begin je maaltijd met soep, gevolgd door vlees, eieren of vis. Eet er salade bij of een bord groenten. Eventueel vers fruit toe. 
Tussendoortjes neem je alleen als je voelt dat je het nodig hebt. Neem als snack bij de koffie of thee bijvoorbeeld een Aduna reep. Dat zorgt ervoor dat je jezelf niet te buiten gaat aan allerlei slechte dingen tijdens de lunch.

4.Drinken
Drink veel water tussendoor. Bij fysieke inspanning in een koude omgeving transpireer je weinig. Mensen onderschatten hierdoor de noodzaak om veel water te drinken. Ruw weer (wind, sneeuw) en grote hoogte zorgen voor veel vochtverlies. Beperk de drank tijdens de après-ski. Wissel gewoon steeds een drankje af met een watertje.

Met deze tips ga je een goede wintersport tegemoet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten