dinsdag 18 april 2017

Balans tussen koolhydraten, vetten en eiwitten




Het blijkt dat de meeste mensen in Nederland nog veel te veel koolhydraten eten en te weinig eiwitten en gezonde vetten. Het effect is dat je langzaam aankomt, ook al eet je voor je gevoel niet te veel, en dat je lichaam essentiƫle voedingsstoffen mist.
Probeer zoveel mogelijk natuurlijke (bij voorkeur biologische) producten te eten op de juiste momenten en in de juiste combinaties. Probeer voor producten te kiezen waar geen conserveringsmiddelen en smaakversterkers aan zijn toegevoegd.

De juiste eiwitten:
Goede eiwitten vind je onder meer in eieren, rauwe noten, zaden en pitten (ongebrand en ongezouten!), vis, peulvruchten, quinoa en mager wit vlees zoals kalkoen en kipfilet. Wees matig met zuivel, je lichaam heeft moeite zuivel te verteren, verder kan melk zorgen voor slijmvorming rond de organen. Vermijd ook de speciale eiwitshakes voor afvallen.
Deze shakes bevatten kunstmatige toevoegingen voor geur, kleur en smaak en daar wordt je indirect juist dik van.

Gezonde vetten:
Veel mensen gaan er nog vanuit dat je dik en ongezond wordt van vetten. Dit is een misverstand, je lichaam heeft vetten nodig! Onder meer voor je huid en het functioneren van je hersenen. Kies bij voorkeur onverzadigde, zoveel mogelijk plantaardige vetten. Gebruik kokosvet om in te bakken, maak je salades aan met olijfolie, eet avocado’s, noten, zaden en pitten.

Gezonde koolhydraten:
Gezonde koolhydraten (zgn “langzame” koolhydraten) vindt je in verse groente, fruit, havermout, quinoa. Neem zoveel mogelijk verse producten. Probeer het eten van tarweproducten zoals brood en pasta zoveel mogelijk te vermijden. Neem per dag 1 of 2 stuks fruit en minimaal 300 gram verse groenten. Bij verse groenten is het het beste om ongesneden groente te nemen. De voorgesneden groente in de koelvakken van de supermarkt bevat veel minder voedingsstoffen. Heel gezond zijn de zogeheten kruisbloemige groenten, zoals onder meer broccoli, bloemkool, spruitjes, paksoi, kolen en waterkers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten