maandag 10 april 2017

Pasen



De Paasdagen komen er weer aan en dus ook weer een heleboel verleidingen: paaseitjes, paasstol, een paasbrunch, een paasdiner en nog vele andere lekkere dingen. Een paar gezellige dagen om met je gezin en familie samen te zijn en te genieten van die mooi gedekte tafel en al die lekkere hapjes. Vaak komen er dan ook weer een paar kilootjes bij want de paaseitjes en al het andere lekkers liggen al weken van te voren in de winkels. De verleidingen zijn dan ook groot.

Spreek van te voren met jezelf af wat je gaat eten en houd je daar aan. Dat is vaker makkelijker gezegd dan gedaan omdat veel mensen gezelligheidseters zijn en als het gezellig is geneigd zijn om te blijven eten. Misschien heb je al tijd gehad om een rondje te hardlopen of een lekkere wandeling te maken. Er zijn talloze lekkere, maar helaas ook ongezonde producten te koop maar houd je bij je normale producten en kies voor volkoren broodsoorten. Houd ook het beleg mager met bijvoorbeeld kipfilet, kalkoenfilet, rosbief, rookvlees. Wat ook erg lekker is, is een grote kom verse fruitsalade. Die kun je ook bij je lunch of avondeten nog eten. Maak je er een paasbrunch van kun je zelf nog eiersalade maken.

Paasdiner
Als je zelf kookt, is het makkelijk. Je kunt je makkelijker aan je eigen eetpatroon houden. Ga je buiten de deur eten zoals een restaurant of bij familie let dan op met slagroom, chocolade, vette sauzen, kruidenboter en alcoholische dranken. Laat het brood vooraf staan en houd je aan de 3 onderdelen van je maaltijd. Neem een heldere soep en neem als hoofdgerecht veel groente en rauwkost met een stuk vlees en de saus apart. Wil je nog een toetje nemen, dan kun je ook kiezen voor een kop koffie of thee in plaats van een dessert. Wil je toch een dessert kies dan voor fruit, in elk geval zonder slagroom.

Paaseitjes
Chocolade eitjes bevatten veel vet en suikers maar zo nu en dan een chocolaatje kan geen kwaad. Neem bij voorkeur puur en dan 70 % en hoger.

Andere gezonde paastips
- Blijf bewegen zeker als je weet dat je zwaar gaat tafelen, zorg voor extra beweging ervoor of erna,
   liefst beide.
- Blijf water drinken in plaats van frisdranken en vruchtensappen. Een enkel wijntje mag best maar 
   blijf water drinken.
- Bak je eigen cake, koekjes en paasbrood, zo weet je precies wat erin zit en kun je ingrediƫnten ook
   vervangen door een magere variant.
- Kook je zelf, kook dan zoveel mogelijk vers en houd de eventuele sausjes apart.

Houd je voor en na de Pasen aan je normale eetpatroon dan kun je gerust mee eten. Probeer ook zoveel mogelijk je dagelijkse ritme erin te houden. Heb je toch meer gezondigd dan je van plan was, geen paniek en ga gewoon verder met je normale dagritme en eetpatroon en als de Pasen voorbij is, doe dan ook alle verleidingen de deur uit.

Ga niet direct na de paasdagen op de weegschaal! Je hebt wellicht minder bewogen en meer gegeten en je kunt extra vocht vasthouden dus dan een stapje op de weegschaal is demotiverend. Je kunt beter een paar dagen wachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten