maandag 24 april 2017

Voordelen van koud douchen




1. Stimuleert gewichtsverlies en vetverbranding door bruin vet.
Ons lichaam bestaat uit wit vet en bruin vet. Bruin vet wordt ook wel het gezonde vet genoemd en wit vet het ongezonde vet. Bruin vet kun je zien als de kachel van ons lichaam. Het bevat veel energiecentrales. Hoe meer bruin vet, hoe sneller je wit vet verbrandt en gewicht verliest. Naarmate we ouder worden neemt helaas ook het aandeel bruin vet af en neemt het witte vet toe. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat door koud douchen de hoeveelheid bruin vet toeneemt.

Tips om het bruin vet op peil te houden:
- Slaap niet met gesloten ramen in je slaapkamer en zet thuis zo min mogelijk de verwarming aan. Op
   deze manier stimuleer je dat je lichaam zijn eigen kachel hoger aanzet. Dit doet het lichaam door de
   hoeveelheid bruin vet te verhogen.
- Let verder ook op stress, suiker en een te trage schildklier. Deze factoren verlagen de
   warmteproductie (thermogenese) en dus de hoeveelheid bruin vet.
- Ook een caloriearm en een koolhydraatrijk dieet zorgen voor een hogere opstapeling van wit vet ten
   koste van bruin vet.

2. Koud douchen remt ontstekingen.
Na een koude douche is er een significante toename van het stofje interleukine. Dit stofje is vooral betrokken bij het remmen van ontstekingen in het lichaam. Koud douchen verhoogt daarnaast ook de zogenaamde natural killer cellen. Deze cellen vormen een type witte bloedcellen die indringers onschadelijk maken.

3. Verlicht depressiviteit en vermindert stress.
Koud douchen stimuleert de afgifte van endorfine. Endorfine maken we bv aan na het hardlopen. Het geeft een heerlijk euforisch gevoel. Endorfine remt ook de afgifte van stresshormonen. Endorfine reguleert daarnaast ook de afgifte van serotonine en dopamine. Deze twee stofjes spelen een belangrijke rol bij het ervaren van geluk en het hebben van levenslust. Ook stimuleert koud douchen de afgifte van noradrenaline, dit zorgt ervoor dat we ons opgewekt voelen, maar ook voor motivatie en concentratie.

4. Verlaagt het urinezuur.
Koud douchen verlaagt het urinezuur. Hoge urinezuur waardes treffen we aan bij mensen met jicht. Hierbij wordt het zuur omgezet in kristallen die zich in de gewrichten ophopen. Dit geeft een pijnlijk gevoel. Koud water verlaagt het urinezuur.

5. Sneller herstel na het sporten.
Koud water zorgt ervoor dat de doorbloeding toeneemt. Hierdoor komen voedingsstoffen sneller in de spierweefsels wat voor een sneller herstel zorgt.

6. Je blijft er langer jong en gezond van.
Koud douchen verhoogt de afgifte van glutathion. Glutathion is een van de anti-aging stofjes die het lichaam aanmaakt en het helpt ook bij het afvoeren van afvalstoffen en versterkt dus je immuunsysteem.

Praktische toelichting:
Koud douchen doe je het beste in de ochtend, zodat je er de hele dag profijt van hebt. Begin rustig met je romp en dan je gehele lichaam. Start met een halve minuut en probeer dit na een paar dagen 2 – 5 minuten vol te houden. Het liefst spoel je na afloop niet met warm water af. Dan hou je dat heerlijke gevoel na afloop langer vast!!!

Bron: Poweracademy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten