dinsdag 16 mei 2017

18 voedingsmiddelen die onverwacht veel suiker bevatten



Het eten van teveel suiker is slecht voor je gezondheid, dat weten we allemaal. Het is verbonden met een verhoogd risico op veel ziekten, waaronder obesitas, hart- en vaatziekten, type 2 diabetes en verschillende vormen van kanker. Veel mensen zijn aan het proberen om hun suiker inname te beperken, maar het is moeilijk in te schatten hoeveel suiker je eigenlijk consumeert. Een van de redenen is dat veel voedingsmiddelen verborgen suikers bevatten, met inbegrip van een aantal voedingsmiddelen waarvan je het niet zou verwachten omdat deze niet direct zoet smaken.

Zelfs producten als “light” of “mager” op de markt bevatten in feite vaak meer suiker dan de reguliere versies.

Suiker bevat veel calorieën, zonder essentiële voedingsstoffen. Het veroorzaakt ook tandbederf door het activeren van schadelijke bacteriën in de mond.
Mensen die niet actief zijn en een westers dieet volgen, zullen grote hoeveelheden fructose uit toegevoegde suikers omgezetten in vet dat onder andere terecht kan komen in de lever. Dit kan een niet-alcoholische leververvetting veroorzaken.
Wanneer mensen te veel suiker eten, kan het weerstand tegen het hormoon insuline veroorzaken, wat uiteindelijk kan bijdragen aan veel ziekten. Vanwege de schadelijke effecten van suiker op de werking van insuline, is het een belangrijke oorzaak van diabetes Type 2.
Fructose geeft geen verzadiging in de hersenen, en ook niet een lager niveau van het hongerhormoon ghreline wat glucose wel doet.
Omdat suiker een grote afgifte van dopamine in de hersenen veroorzaakt, kan het verslaving veroorzaken bij veel mensen.
Als gevolg van de effecten van suiker op hormonen en de hersenen, zorgt suiker voor een drastisch verhoogd risico op overgewicht of obesitas.
De jarenlange aanname dat vet je cholesterol zou verhogen, is niet helemaal juist. Het is met name de hoge suikerconsumptie die je cholesterol tot angstwekkende waarden kan opstuwen.

18 voedingsmiddelen en dranken die onverwacht veel suiker bevatten;

1: Magere Yoghurt
2: BBQ Saus
3: Ketchup
4: Vruchtensappen
5: Spaghettisaus
6: Sportdranken
7: Chocolademelk
8: Muesli
9: Koffie met een smaakje
10: Icetea
11: Proteïne repen
12: Vitamine water
13: Soep uit blik
14: Graanrepen
15: Fruit uit blik
16: Ingeblikte bonen
17: Industriële Smoothies
18: Ontbijt granen

Tot slot…
Suiker is een groot probleem. Het wordt niet voor niets de nummer één vijand voor de volksgezondheid genoemd. Er is soms echt sprake van een suikerverslaving, en het is erg lastig om daar weer vanaf te komen.
Als er een noodzaak is om voorverpakt voedsel te kopen, controleer het etiket om eventuele verborgen toegevoegde suikers te identificeren, vooral bij het kopen van voedingsmiddelen uit deze lijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten