maandag 22 mei 2017

8 tips voor gezonde darmen!



Je darmen zijn je tweede hart. Luister maar naar wat je darmen je te vertellen hebben als je gezondheidsklachten hebt. Met gezonde darmen voelen we ons zelf gezonder en vitaler. De darmen zijn onderdeel van het spijsverteringskanaal, het kanaal dat zorgt voor het verteren van onze spijzen. Daarnaast zorgen de darmen er ook voor dat de bouwstoffen, vitaminen en mineralen uit de spijzen worden opgenomen door het lichaam. Naast het verteren hebben de darmen dus ook de functie om elke stof op de desbetreffende plaats het juiste werk te laten doen. Het is dus heel belangrijk om te weten wat je nu precies in je mond stopt!

1. Een gezonde spijsvertering, een gezond lichaam.

Het onderhoud van ons lichaam gaat de hele dag en nacht door. Iedere seconde worden nieuwe cellen opgebouwd en oude cellen afgebroken. Wanneer je dunne darm gezond is verloopt dit proces heel efficiënt en worden alle bouwstoffen goed opgenomen. Zodra je dunne darm niet optimaal werkt gaan de gezonde bouwstoffen met je ontlasting mee naar buiten en dat is zonde.

2. Wanneer heb je spijsverteringsproblemen?
Sommige problemen merk je duidelijk. Zoals een opgeblazen gevoel, buikpijn, darmkrampen, overmatig boeren, maagzuurproblemen, obstipatie, diarree en winderigheid.
Andere problemen of klachten die je niet zo snel met spijsverteringsproblemen in verband brengt zijn huid-, haar- en nagelproblemen, candida of andere (vaginale) schimmelinfecties, gewrichtspijnen, verlaagde weerstand en gewichtstoename. Het lichaam heeft gedurende een langere periode te weinig goede bouwstoffen kunnen opnemen of heeft te veel afvalstoffen opgelopen.

3. Eten met je neus?
De werking van ons spijsverteringsorgaan begint te werken op het moment dat we voedsel ruiken “het water loopt je in de mond”. Dat water is speeksel en dit heeft als functie om het voedsel in je mond af te breken samen met je gebit. Zodra je voldoende gekauwd hebt kan je de brij doorslikken zodat het door het verder spijsverteringsstelsel verder wordt voorbereid om uiteindelijk door de darmwand te kunnen worden opgenomen.

4. Eet voldoende vezels en drink voldoende water!
Eet zoveel mogelijk natuurlijke voeding die niet in een fabriek is bewerkt. Met name groenten, verse kruiden, fruit, volkoren graanproducten bevatten volop vezels om je darmen actief te houden. Lijnzaad en chiazaad zijn geschikte vezelrijke zaden om toe te voegen aan je ontbijtyoghurt of salades. Vezels gaan als een bezem door je spijsverteringssysteem zodat het niet verstopt raakt en er geen afvalstoffen achter blijven. Water bevordert dit proces.

5. Beperk de inname van gluten, zuivel en suiker.
Gluten (eiwitten uit granen, vooral uit tarwe) kunnen voor gaatjes in de dunne darmwand zorgen waardoor er afvalstoffen in je bloed terecht komen die er voor kunnen zorgen dat er chronische klachten ontstaan. Zuivel geeft slijmvorming in de darmen en daardoor kunnen voedingsstoffen moeilijker worden opgenomen door de darmwand. Suiker veroorzaakt gemakkelijk gisting en verstoort hiermee de darmflora.

6. Voldoende ontspanning.
Iedereen kent wel het gevoel om geen hap door je keel te kunnen krijgen, vooral in een gespannen situatie. In een stressvolle situatie gaat het bloed vanuit je spijsvertering naar je hersenen en je spieren. Wacht met eten tot je gekalmeerd bent. Het sleutelwoord is “luister goed naar je lichaam”.

7. Eet meer yoghurt, kefir en andere zure producten zoals zuurkool.
Yoghurt en kefir bevatten probiotica die erg bevorderlijk is voor een gezonde darmflora. De zure producten zorgen voor de juiste zuurgraad in de darmen en is essentieel voor de bacteriën in je darmen.

8. Voldoende beweging.
Beweging zorgt voor het verbranden van calorieën, verbetert je conditie en stimuleert je bloedsomloop. Voldoende beweging zorgt ook voor de peristaltische (knijp en duw) beweging van je darmen. Dit voorkomt verstoppingen of vertraagde werking van de darmen.

Door gezond te leven en te eten kun je problemen voorkomen en geef je je spijsverteringskanaal de ingrediënten waarvoor het gemaakt is. Maar als je daarnaast toch klachten ondervindt, blijf er dan niet mee rondlopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten