maandag 26 juni 2017

Brood


Nederlanders en brood. Het is bijna een synoniem. We groeien op met de bruine boterham met kaas. Maar als we niet oppassen groeien we ervan dicht. Voor veel (eigenlijk de meeste) mensen is brood een enorme dikmaker zonder het te weten.

Brood zorgt voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel.
Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt o.a. voor een goede hormoonbalans en optimale stofwisseling. Bovendien heb je met een stabiel bloedsuikerpeil minder last van honger (trek) en vetopslag en zal je lichaam zelf de balans op allerlei gebieden gaan herstellen. Het eten van tarwe brood zorgt over het algemeen voor een nog snellere stijging van de bloedsuikerspiegel dan bij het gebruik van pure suiker, waardoor je binnen twee uur alweer zin hebt om iets te eten. Aardappelen en pasta hebben vaak hetzelfde effect. Dit geldt ook voor speltbrood. Hoewel in mindere mate heeft dit ook effect op de bloedsuikerspiegel.

Brood bevat suiker.
De suiker die wordt toegevoegd aan het brood is nodig om ervoor te zorgen dat het gist haar werk kan doen. Dit is per 1 bruine boterham een half suikerklontje.

Brood bevat kleurstoffen.
Met name aan de donkere broodsoorten is vaak een kleurstof of suikerstroop of mout toegevoegd die ervoor zorgt dan het brood een mooie donkere kleur krijgt. Donker brood is dus per definitie zeker geen gezonder brood!

Brood bevat gluten
Gluten zijn een onderdeel van het eiwit dat in graan te vinden is, zoals tarwe, rogge, gerst, spelt. Gluten zorgen voor de luchtige structuur van brood. Veel mensen zijn echter (vaak zonder dat ze het weten) gevoelig voor gluten. Deze intolerantie uiten zich in signalen als vermoeidheid, bloedarmoede en/of problemen met de stoelgang.

Advies:
  • Laat als je in balans wilt komen minimaal 2 weken alle broodsoorten staan.
  • Kies daarna voor broodsoorten die minder effect hebben op je bloedsuikerspiegel;roggebrood, rogge(volkoren) crackers
  • Bouw je maaltijden niet meer om het brood heen, maar neem het als extra bij de maaltijd, net zoals ze in zuidelijke landen doen.
  • Ben je echt een broodliefhebber, neem dan maximaal twee boterhammen per dag en vul dit aan met een salade, soep of een ander niet brood gerecht.
  • Haal je benodigde vezels uit groenten en vers fruit.
  • Beleg je boterham dik met groenten, eiwitten en gezonde vetten. Op deze manier voorkom je een   extreme piek in je bloedsuiker.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten