maandag 12 juni 2017

Gezond gewicht voor 50-plussers



Ongeveer vanaf je 50ste heb je nét wat minder energie nodig. Blijf je hetzelfde eten als altijd? Dan merk je waarschijnlijk dat je langzaam aankomt. De oplossing om niet aan te komen: iets minder eten en elke dag voldoende bewegen.

Hoe ouder je wordt, hoe minder energie je lichaam verbruikt, bijvoorbeeld omdat je toch wat minder gaat bewegen of omdat je spieren in omvang afnemen (en spieren verbruiken veel energie). Als je over langere tijd net zoveel energie uit eten en drinken binnenkrijgt als je verbruikt, dan kom je niet aan. Dit is de energiebalans. Zaak is dus om ook bij het ouder worden in balans te blijven.

Minder eten van aardappels, pasta en brood:
- 1 boterham minder.
- ½ tot 1 opscheplepel graanproducten (zoals pasta en rijst) minder.
- ½ tot 1 aardappel minder.

Van melk en melkproducten kun je juist ½ tot 1 portie meer nemen, bijvoorbeeld een glaasje melk extra.

Deze kleine veranderingen helpen om op hetzelfde gewicht te blijven en genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen, zoals calcium. (dit wordt wel alleen opgenomen bij voldoende vitamine D)

Vooral kiezen voor water en koffie en thee zonder suiker betekent snelle winst. Bedenk dat ook in alcohol veel calorieën zit.

Gebak of koek bij de koffie, toastje tussendoor, chips of zoutjes bij de film enz. Het levert veel op voor je gezondheid als je snacks en snoep vervangt door bv snackgroente. Kies je wel een snack? Ga dan voor kleinere porties of iets minder calorieën. Bv half plakje cake i.p.v. hele of speculaasje i.p.v. een stroopwafel.

Tot slot: Blijf of ga bewegen. Een half uur per dag fietsen of stevig wandelen is al genoeg. Naast een goede energiebalans zijn er veel meer voordelen: je spieren blijven langer sterk, het is goed voor je spijsvertering, je geheugen is er mogelijk bij gebaat en je verkleint het risico op hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Ben je 55 jaar of ouder? Het advies is dan om minstens 5 tot 7 dagen per week een half uur te bewegen en daarnaast minimaal 2x per week krachtoefeningen te doen. Af en toe op de weegschaal helpt je om je energiebalans in de gaten te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten