maandag 25 september 2017

Gezond eten duur?



Gezond eten kan duur zijn. Er zijn echter wel veel manieren waarop u geld kunt besparen en toch goed kunt eten, met volwaardig, onbewerkt voedsel bestaand uit enkelvoudige ingrediënten.
Hieronder 17 slimme tips die je kunnen helpen om met weinig geld toch gezond te eten.

1. Plan uw maaltijden
Plan uw maaltijden en je inkopen een week van tevoren. Koop alleen wat u zeker gaat gebruiken en check wat er nog in uw kastjes staat voordat u inkopen doet.

2. Houd je aan je boodschappenlijst
Houd u aan uw lijstje in de winkel. Ga eerst langs de paden aan buitenrand van de supermarkt, want daar vind u meestal de onbewerkte, volwaardige voeding.

3. Kook zelf
Zelf koken is veel goedkoper dan uit eten gaan. Sommigen koken liever voor de hele week in het weekend, anderen liever één keer per dag.

4. Bereid grote porties en gebruik de restjes
Bereid grote maaltijden met goedkope ingrediënten en gebruik restjes de dagen daarop.

5. Doe geen boodschappen als je honger hebt
Boodschappen doen met honger kan leiden tot impulsinkopen. Als u honger heeft neem dan eerst een gezond tussendoortje voor het boodschappen doen.

6. Koop volwaardig voedsel
Onbewerkt voedsel is vaak minder duur dan de bewerkte tegenhangers. U kunt ze ook in grotere verpakkingen kopen.

7. Koop huismerken
De meeste winkels hebben huismerken of goedkopere merken voor veel producten. Ze hebben vaak dezelfde kwaliteit als duurdere A-merken.

8. Koop geen junkfood meer
Stop met junkfood kopen. Het is duur en zit vol met ongezonde ingrediënten. Het levert ook weinig tot geen voedingswaarde.

9. Maak een voorraad van aanbiedingen
Leg een voorraadje aan van voeding die u veel gebruikt en van favoriete dingen die in de aanbieding zijn. Zorg ervoor dat de houdbaarheidsdatum niet verstrijkt voordat u het gebruikt.

10. Vervang vlees door andere eiwitten
Probeer vlees eens een paar keer per week te vervangen door bonen, peulvruchten, eieren of vis. Dit zijn allemaal goedkope en voedzame eiwitbronnen.

11. Koop producten van het seizoen
Producten van het seizoen zijn vaker goedkoper en voedzamer. Als u te veel inkoopt, vries de rest dan in of gebruik het voor de volgende week.

12. Koop diepvriesfruit en –groenten
Diepvriesfruit en –groentes zijn meestal net zo voedzaam als hun verse tegenhangers. Ze zijn het hele jaar verkrijgbaar en worden vaak in grote verpakkingen verkocht.

13. Koop grootverpakkingen
Veel voedingsmiddelen zijn verkrijgbaar in grootverpakking voor een veel lagere prijs. Ze zijn lang houdbaar als ze luchtdicht worden opgeborgen en ze kunnen in allerlei gezonde, goedkope maaltijden worden gebruikt.

14. Kweek uw eigen voeding
Met wat tijd en moeite is het makkelijk om zelf wat te kweken, zoals kruiden, kiemen, tomaten en uien.

15. Neem uw eigen lunch mee
Uw eigen lunch meenemen zorgt voor minder kosten voor buitenshuis eten. Dit kan een hoop geld schelen op den duur.

16. Gebruik kortingsbonnen op een slimme manier Bonnen kunnen handig zijn om een voorraadje van schoonmaakproducten en gezonde voeding aan te leggen. Zorg er wel voor dat u dingen vermijdt die bewerkt of ongezond zijn.

17. Leer te houden van minder dure voeding
Meer goedkope en toch gezonde voeding toevoegen aan je dagelijkse eetgewoontes kan helpen om geld te besparen en toch goed te eten.

Om even bij stil te staan
U hoeft echt uw spaarrekening niet leeg te halen om goed te eten. U kunt zelfs met een heel klein budget best gezond eten. Gewoon door de maaltijden te plannen, zelf te koken en slimme keuzes te maken in de winkel. Denk er ook om dat junkfood twee keer zoveel kost. Een slechte gezondheid brengt kosten voor medische behandelingen en medicijnen met zich mee en zelfs een verminderde werkcapaciteit. Zelfs als gezond eten echt veel duurder zou zijn (wat dus niet zo hoeft te zijn), zou het uiteindelijk nog de moeite waard zijn.

Kortom: De prijs voor een goede gezondheid valt niet te berekenen.

Bron: Bailine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten