maandag 11 september 2017

Vitamine C



Nu het weer wat kouder wordt, en de eerste mensen al lopen te snotteren en keelpijn krijgen wil ik het belang van vitamine C nog eens onder de loep nemen.
Vitamine C ondersteunt het immuunsysteem, de opname van ijzer, chroom en mangaan. Het helpt bij de aanmaak van collageen en andere bindweefselmoleculen.
Vitamine C helpt de bloedvaten gezond en elastisch te houden. Vitamine C kan het lichaam niet zelf aanmaken en is dus volledig afhankelijk van de voeding die men tot zich neemt.
De anti-oxidant functie van vitamine C is onder meer van belang voor het behoud van gezonde cellen en weefsels. Vitamine C is wateroplosbaar en komt in het hele lichaam verspreid voor met de hoogste concentratie in de bijnieren en hypofyse. De grootste hoeveelheid vitamine C bevindt zich echter in lever en skeletspieren, vanwege de grote omvang in relatie tot het hele lichaam.
Vitamine C helpt bij de eliminatie van zware metalen zoals kwik, lood, cadmium en nikkel.

Hoge dosis vitamine C wordt echter afgeraden bij:
Chemotherapie, bestraling, ijzerstapeling (thalassemie, hemochromatose), sterk verminderde nierfunctie, zwangerschap, lactatie.

Extra vitamine C wordt echter aangeraden bij:
Griep, verkoudheid, verzwakt immuunsysteem, veroudering, roken, stress, oogaandoeningen, sport, hart en vaatziekten, luchtwegaandoeningen (COPD, astma, bronchitis), bij ijzertekort i.c.m. ijzersuppletie, neerslachtigheid, depressie, allergie, chronische ontstekingen.

Kortom: Het kan geen kwaad deze maand extra vitamine C tot je te nemen.

Bronnen voor vitamine C zijn:
Groenten, fruit, aardappelen, orgaanvlees. (lever, nier)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten