maandag 30 oktober 2017

16 gezondheidsvoordelen van Omega 3-vetzuren



Omega 3-vetzuren zijn heel belangrijk. Ze kunnen allerlei gezondheidsvoordelen opleveren voor je lichaam en hersenen. Weinig voedingsstoffen zijn zo uitgebreid bestudeerd als omega 3-vetzuren.
Hier volgen 16 gezondheidsvoordelen van deze vetzuren, onderbouwd door de wetenschap.

1. Omega 3 helpt tegen depressie en angst
Omega 3-supplementen kunnen helpen bij de preventie en behandeling van depressie en angststoornissen. EPA blijkt het effectiefst te zijn in het bestrijden van depressie.

2. Omega 3 kan de gezondheid van de ogen verbeteren
Het omega 3-vetzuur DHA is een belangrijke bouwstof voor het netvlies van de ogen. Het kan helpen bij het voorkomen van maculadegeneratie, wat vermindering van het gezichtsvermogen en blindheid kan veroorzaken.

3. Omega 3 kan bij zwangerschap en na de geboorte de hersengezondheid bevorderen
Het is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van het kind om tijdens de zwangerschap en vlak na de geboorte te zorgen voor voldoende omega 3. Een tekort hangt samen met een lagere intelligentie, slecht gezichtsvermogen en een verhoogd risico op verschillende gezondheidsproblemen.

4. Omega 3 heeft positieve invloed op risicofactoren voor hartziektes
Omega 3 blijkt talrijke risicofactoren voor hartziekte te verbeteren. Maar omega 3-supplementen verlagen het risico op hartaanvallen of beroertes niet.

5. Omega 3 kan symptomen van ADHD bij kinderen verminderen
Omega 3-supplementen kunnen de symptomen van ADHD bij kinderen verlichten. Dit kan onder andere leiden tot meer oplettendheid en minder hyperactiviteit, impulsiviteit en agressie.

6. Omega 3 kan symptomen van metabool syndroom verminderen
Omega 3 kan gunstige effecten hebben bij mensen met metabool syndroom. De insulineresistentie kan verminderen, ontstekingen kunnen worden bestreden en verschillende hartziekterisico’s kunnen lager worden.

7. Omega 3 kan ontsteking tegengaan
Omega 3-vetzuren kunnen helpen bij het bestrijden van verschillende auto-immuunziektes, waaronder diabetes 1, reumatoïde artritis, colitis ulcerosa, de ziekte van Crohn en psoriasis.

8. Omega 3 kan psychische stoornissen verbeteren
Mensen met psychische stoornissen hebben vaak weinig omega 3-vetzuren in het bloed. De hoeveelheid omega 3 verhogen lijkt een verbetering van de symptomen op te leveren.

9. Omega 3 kan leeftijdsgerelateerde geestelijke achteruitgang en Alzheimer bestrijden
Omega 3-vetzuren lijken een rol te kunnen spelen bij het voorkomen van leeftijdsgebonden mentale achteruitgang en de ziekte van Alzheimer, maar er is meer onderzoek nodig.

10. Omega 3 zou kunnen helpen bij kankerpreventie
Omega 3 schijnt het risico op sommige soorten kanker te kunnen verlagen, waaronder dikke darm-, prostaat- en borstkanker.

11. Omega 3 kan astma bij kinderen verminderen
Consumptie van omega 3 hangt samen met een lager risico op astma bij zowel kinderen als jongvolwassenen.

12. Omega 3 kan vet in de lever verminderen
Omega 3-vetzuren blijken vet in de lever bij mensen met niet-alcoholische leververvetting te verminderen.

13. Omega 3-vetzuren zouden goed kunnen zijn voor botten en gewrichten
Omega 3 kan verbetering brengen in botsterkte en bij gewrichtspijn. Dit kan leiden tot een lager risico op osteoporose en artritis.

14. Omega 3 kan menstruatiepijn verlichten
Omega 3 kan menstruatiepijn verminderen. Uit één studie bleek zelfs dat een omega 3-supplement meer effect had dan ibuprofen, een ontstekingsremmend medicijn, bij het behandelen van erge pijn tijdens de menstruatie.

15. Omega 3 kan wellicht zorgen voor een betere slaap
Omega 3, vooral DHA, kan de duur en kwaliteit van de slaap bevorderen bij kinderen en volwassenen.

16. Omega 3 is goed voor je huid
Omega 3 kan onder ander zorgen voor gezonde huidcellen en bij het voorkomen van voortijdige veroudering. Ook kan het bescherming bieden tegen schade door de zon.

Omega 3-vetzuren bieden veel gezondheidsvoordelen
Omega 3-vetzuren zijn ontzettend belangrijk voor een goede gezondheid. De beste manier om de optimale hoeveelheid omega 3 binnen te krijgen is door volwaardige voeding te eten, zoals twee keer per week vette vis. Als u echter niet zoveel vette vis eet, kunt u overwegen om een omega 3-supplement te nemen. Voor mensen met een tekort aan omega 3, is dat een goedkope en effectieve manier om de gezondheid te verbeteren.

Bron; Bailine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten