maandag 2 oktober 2017

12 tips om voordelig en makkelijk te variëren:


  • Kook voor meerdere dagen. In het weekend heeft u misschien meer tijd, en kunt u gemakkelijk dubbele porties maken. Deze kunnen worden ingevroren voor later in de week.
  • Maak zelf een grote pan soep en vries dan gedeelten in. 
  • Lunch met het avondeten van gisteren. Zo eet je op een makkelijke manier minder brood. 
  • Maak ’s ochtends een smoothie voor ’s middags. Een probleem is dat je meestal niet al het aangesneden fruit of groenten opmaakt. Dit kun je oplossen door deze op zondag voor te snijden en in gemixte porties in delen in te vriezen. Het enige wat u nog moet doen is de avond voor het blenden een portie uit de vriezer halen en deze ’s ochtends te blenden. Vindt u het schoonmaken van een blender veel werk? Laat de blender dan na gebruik even draaien met alleen water, dan spoelt deze zichzelf schoon en is de handwas een fluitje van een cent. 
  • Koop tactisch in. Volg aanbiedingen bij de supermarkten. Van de reguliere supermarkten zijn Jumbo/Plus gemiddeld goedkoper en Albert Heijn duurder. Van de biologische ketens is EkoPlaza het goedkoopst en zijn De Natuurwinkel en Marqt gemiddeld duurder. Estafette spant de kroon en is bijna 20% duurder dan EkoPlaza. 
  • Investeer in de basis: groente en fruit. Laat luxeproducten zoveel mogelijk links liggen, hoe groot de verleiding ook is. 
  • Hoewel biologische producten vaak 40% duurder zijn in vergelijking tot huismerken, verschillen ze vaak niet zo veel in prijs met de premium A-merken.
  • Met name in reguliere supermarkten kunt u bij biologische producten profiteren van het inkoop volumevoordeel van grote ketens zoals Albert Heijn, Jumbo en Plus. 
  • Laat uw boodschappen thuisbezorgen, dit is vaak gratis. Er is bijvoorbeeld Beter BIO, maar er zijn tal van alternatieven zoals Hello Fresh, Beebox en de Streekbox. Deze leveren de boodschappen in de juiste hoeveelheden met een recept erbij. Dit scheelt weer uitzoeken en tijd. 
  • Bedenk dat frisdrank eigenlijk vloeibaar snoep is. Dit kunt u vervangen door water op te leuken met komkommer, munt of citroen. 
  • Als u weinig tijd hebt, zijn voorgesneden biologische groenten ook een optie. Vers is gezonder, maar voorgesneden groenten is nog altijd beter dan de snackbar. U kunt ook voorgesneden biologische soepgroente kopen en deze op smaak brengen met Keltisch zeezout en biologische bouillon zonder suiker, gistextract en soja.
  • Dit is ook lekker als tussendoortje. 
  • Koffie is goedkoper als u het zelf met een filter zet dan per cupje of pad. Thee is ook goedkoper als je het los per 250 gram koopt. 
  • Probeer ingrediënten multi-inzetbaar te maken. Bijvoorbeeld: de helft van de olijven van de pastasaus kan de volgende dag weer gebruikt worden in de tonijnsalade voor tussen de middag. 
  • Probeer groente en fruit zoveel mogelijk van het seizoen te eten. De prijzen liggen dan gunstiger. Biologisch te duur? Kies dan voor reguliere groenten en fruit met het minste gif. Op Dirty Dozen en op Weetwatjeeet.nl kunt u evt opzoeken wat veilig is. Lidl verkoopt groente en fruit dat het minste is bespoten. Dit komt doordat Lidl besloten heeft om groente en fruit relatief duur in te kopen en daarmee hun winst aan de klant te geven. 

Wist u dat? 
  • Wist u dat kefir een lekkere gezonde gefermenteerde zure melk drank is? 
  • Wist u dat kefir rechtsdraaiende bacteriën en gisten bevat? 
  • Wist u dat kefir makkelijk zelf te maken is? 
  • Wist u dat kefir rijk is aan vitamine B12 B1 en vitamine k? 
  • Wist u dat regelmatig gebruik van kefir helpt bij darmproblemen, en zorgt voor een gezondere spijsvertering. 
  • Wist u dat bruine vlekken (vooral bij ouderen) een tekort is aan vitamine C? 
  • Wist u dat door langdurig gebruik van de juiste vitamine C de vlekken verdwijnen? 
  • Wist u dat gezonde vetten grotere energiegevers zijn dan koolhydraten? 
  • Wist u dat als u meer gezonde vetten eet, u minder behoefte heeft aan suikers en snelle koolhydraten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten