maandag 9 oktober 2017

Pompoen



De herfst is begonnen en de pompoen is de herfstgroente bij uitstek!
Waarom is de pompoen zo gezond en hoe kunt u de pompoen gebruiken.

Wat is er zo gezond aan de pompoen?
Goed voor uw ogen
De pompoen zit vol met provitamine A, oftewel betacaroteen. Dit is de voorloper van vitamine A. In een portie kan wel tot 200% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van deze vitamine zitten. Vitamine A is goed voor je ogen en verbetert het zicht.
Goed voor uw darmen
De pompoen zit vol met vezels. In ons westerse voedingspatroon eten we teveel bewerkte voeding die arm is aan vezels. Onze darmbacteriën zijn dol op vezels. Ook zorgen vezels ervoor dat je een mooie stoelgang hebt.
Goed voor de lijn
Pompoenen zijn rijk aan vezels, maar arm aan calorieën. Met andere woorden: U raakt wel gevuld, maar zonder dat u er dik van wordt. Een pompoensoep is ideaal als lunch of tussendoortje.
Maakt u slim
De zaden van de pompoen zijn rijk aan vetzuren die goed zijn voor uw bloedvaten en hersenen. U kunt de zaden drogen in de (droog)oven of op de verwarming.
Maakt u gelukkig
Een ander ingrediënt van pompoenzaden is tryptofaan. Tryptofaan is een krachtige bestrijder van een depressie en zorgt ook nog eens voor een goede nachtrust. Tryptofaan wordt namelijk omgezet in GABA, een rustgevende neurotransmitter.
Versterkt u afweer
De pompoen bevat ijzer en vitamine C, waardoor je immuunsysteem een boost krijgt. Er zit ook wat zink in, waardoor uw afweer nog krachtiger wordt. Zink is ook goed voor het mannelijk voortplantingssysteem.
Verlaagt de bloeddruk
Er zit in deze groente ook veel kalium. Veel Nederlanders hebben een tekort aan dit
mineraal, terwijl ze wel veel te veel van de tegenhanger natrium binnenkrijgen. Kalium kan de bloeddruk verlagen.
Verbetert de huid
Het caroteen (de oranje kleur) in de pompoen werkt als antioxidant in de huid. Antioxidanten houden veroudering op afstand. Caroteen doet trouwens veel meer, zoals het risico op kanker verminderen.

Pompoenen kunnen uw gezondheid dus echt flink verbeteren. Een goede manier om pompoenen te eten, is door deze te verwerken tot soep. Schillen is niet nodig, in de schil zitten namelijk heel veel antioxidanten. Als u niet zo dol bent op soep, kunt u ook kiezen voor:
1. Humus
2. Geroosterd in de oven
3. Verwerken in taart, gebak of brood
4. Combineren met andere groenten.

Recept: Pompoenstamppotje
U heeft nodig (voor 2 personen):
– 1 flespompoen
– 1 zak veldsla
– 1 flinke eetlepel mosterd
– handvol gepelde pistache noten
– olijfolie, peper en zout

Bereidingswijze:

  • Verwarm de oven voor op 190 graden.
  • Snijd de pompoen doormidden, bestrijk de helften heel licht met olijfolie en bestrooi ze met peper en zout.
  • Leg ze met de schil naar boven op een met bakpapier beklede ovenplaat, zet ze in de oven en bak ze zo’n 35 minuten.
  • Haal de helften uit de oven, schep met een lepel de pompoen uit de schil en prak met een vork fijn.
  • Doe direct de veldsla erbij, zodat de sla door de warme pompoen iets slinkt. Prak de mosterd erdoor. Maak het stappotje iets smeuïger met een klein scheutje olijfolie.
  • Maal de pistachenoten fijn en maak de stamppot er mee af.


Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten