maandag 27 november 2017

Lovehandles verbranden en definitief wegwerken.



Veel mensen doen buikspieroefeningen en passen (enigszins) hun voeding aan, maar merken toch dat ze het vet op hun ‘lovehandles’, boven de heupen, niet kunnen verliezen. Soms probeert men extra buikspieroefeningen te doen, maar daar ligt niet het probleem. Het vet op je ‘lovehandles’ staat namelijk in direct verband met hoeveel insuline je aanmaakt. Insuline is het hormoon dat je bloedsuikerspiegel verlaagt, en tevens het belangrijkste vetopslag hormoon aanmaakt.

Hoe meer insuline, hoe meer vet je opslaat. Met name rond de middel. (appelfiguur).

Onderzoek heeft laten zien dat waar je op je lichaam vet opslaat in verband staat met bepaalde hormonen. Wil je vet op een specifieke plaats kwijt, dan zal je het hormoon waarmee het in verband staat in balans moeten brengen, en zal je gericht moeten trainen. Alleen dan verlies je op de specifieke plaats vet. Het vet rond de middel en boven de heupen (lovehandles) heeft dus te maken met insuline. Insuline wordt aangemaakt als je suikers of koolhydraten eet, dus: suiker, brood, pasta, rijst, aardappelen, vruchtendranken, frisdranken, verpakte voedingsmiddelen, chips, koekjes, kant en klaar maaltijden, pizza etc. Sommige van deze voedingsmiddelen zijn slechter dan andere en natuurlijk speelt ook de mate waarin je dit eet mee. Maar in de kern gaat het erom dat als je deze voedingsmiddelen gaat beperken je het vet op de heupen (lovehandles) langzaamaan gaat verliezen.

Er is echter nog iets anders wat belangrijk is. Je kunt namelijk je voedingspatroon aanpassen, maar nog steeds moeilijk vet op die plaatsen verliezen. Hoe snel je dit verliest is afhankelijk van hoe lang het er gezeten heeft. Dit komt hierdoor; als het vet al langer op die plaats zit heb je waarschijnlijk over langere periode al regelmatig koolhydraten gegeten, waardoor je lichaam regelmatig (en veel) insuline aanmaakt en je lichaamscellen minder gevoelig voor insuline zijn geworden. Dus insuline wordt aangemaakt als je suiker/koolhydraten eet en je bloedsuikerspiegel stijgt. Dit insuline hormoon gaat vervolgens suikers in je lichaam verwerken, opslaan in spiercellen of opslaan in vetcellen. Is er altijd veel insuline (omdat je veel koolhydraten/suikers eet), dan reageren die cellen steeds minder goed op insuline, waardoor je lichaam nog meer insuline gaat aanmaken omdat de suikers/koolhydraten die je at nog steeds in je bloedbaan zijn en ze immers toch uiteindelijk een plek moeten krijgen.

Dit is een negatief spiraal wat ontstaat over meerdere jaren. Veel en regelmatig koolhydraten/suikers eten laat je lichaam veel en regelmatig insuline aanmaken. Regelmatig veel insuline betekent dat je cellen er minder goed naar gaan luisteren (er is toch immers genoeg?), waardoor er nog meer insuline aangemaakt wordt.

Uiteindelijk leidt dit proces, door de jaren heen, tot diabetes type 2, waarbij je cellen nauwelijks meer (of helemaal niet) op insuline reageren.

De reden waarom dit belangrijk is, is omdat als je lichaam zelfs voor het eten van een heel klein beetje koolhydraten veel insuline aanmaakt. (omdat er veel insuline nodig is aangezien de cellen er nauwelijks op reageren). Je lichaam gaat dan dus ook veel vet opslaan. Insuline is immers een belangrijk vetopslag hormoon.

Wil je vet op je heupen en buik verliezen, volg dan dit stappenplan:
  • Vervang voor twee weken alle koolhydraten voor eiwitten (vlees en vis) en groente. Eet zoveel vlees/vis en groente als je wilt.
  • Voeg visolie toe aan je voedingspatroon, dit maakt je cellen gevoeliger voor insuline.
  • Voeg dagelijks 1-2 gram kaneel toe aan je voedingspatroon; dit maakt je cellen gevoeliger voor insuline.
  • Doe minimaal 2 keer per week aan krachttraining.
Hoe minder gevoelig je bent voor insuline, hoe langer het duurt voordat je het vet op de heupen volledig kwijt bent. Nogmaals; over het algemeen geldt, hoe langer het er zit, hoe langer het duurt voordat het eraf is. Maar door strikt gezond te gaan eten (je koolhydraten te vervangen door eiwitten en groentes), supplementen te nemen en (twee)wekelijks te gaan trainen, zul je het proces enorm versnellen. Hoe meer energie je erin steekt, hoe meer resultaat je zult gaan zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten