maandag 6 november 2017

Vier B’s voor gewichtscontrole en welbehagen.



Bloedsuikerspiegel:
  • Het is erg belangrijk om gedurende de dag een gelijkmatige bloedsuikerspiegel te houden; start de dag met een goed ontbijt en eet regelmatig.
  • Gebruik lage koolhydraten/lage GI (glycemische Index) producten. Voor meer informatie: zie de GU index op het internet voedingscentrum.nl
  • Appelcider, azijn, uien, knoflook, ingelegde/zure groenten (augurken), citroensap en chroom stabiliseren de bloedsuikerspiegel.
  • 2 gr kaneel per dag verlaagt de bloedsuikerspiegel; het bevat bovendien veel anti-oxidanten. (meer dan 1 kg tomaten).
  • Alles wat de bloedsuiker spiegel stabiliseert zal bovendien een positief effect hebben op de vetverbranding.
Balans in de maaltijd:
  • Wij hebben de neiging teveel koolhydraten te eten. Dit verhoogt de insuline productie, en insuline slaat vet op.
  • Voedsel dat rijk aan proteïne is, geeft langer een “vol” gevoel en produceert bovendien glucagon, dat insuline tegenwerkt.
  • Luister naar je lichaam en eet volgens je eigen stofwisseling type.
Betere kwaliteit:
  • Vermijd voor verwerkt voedsel en fastfood. Deze bevatten over het algemeen te veel suiker, zout en chemicaliën.
  • Vermijd gepaneerde/gemarineerde producten.
  • Braad uw voedsel liever in kokosvet/olie dan in margarine, maisolie of zonnebloemolie. Gebruik nooit olijfolie voor het bakken op hoge temperaturen.
  • Eet altijd volkoren varianten (brood, crackers, pasta), zilvervliesrijst. 100 gr normale bloem bevat 50 gr suiker!!
  • Gebruik de magnetron niet, deze vernietigt vitaminen, mineralen en de structuur van het voedsel.
  • Stevia is een goed alternatief voor suiker en kunstmatige zoetstoffen. Het bevat geen calorieën, beïnvloedt de bloedsuikerspiegel niet en bevat anti-oxidanten.
  • Gebruik mineraalzout, dit bevat naast natrium ook calcium en magnesium. Het verlaagt de bloeddruk en bindt geen vloeistoffen in het lichaam.
Bewuste levensstijl:
  • Leer de signalen van je lichaam te begrijpen.
  • Schrijf op wat en wanneer je eet.
  • Fixeer je op je voedsel wanneer je eet en eet langzaam.
  • Lage calorie diëten, pillen en andere kunstmatige dieetmethodes doen meer kwaad dan goed.
  • Voor het verbranden van 1 kg lichaamsvet moet je 30 uur lopen of 8,5 uur fietsen. Fit betekend dus dat een gezonde leefstijl noodzakelijk is.
  • Vermijd suiker en margarines.

Tips & trucs
Voor een betere spijsvertering, een beter metabolisme en een betere verbranding:
  • Gebruik sterke kruiden bij het eten; chili, kaneel, mosterd, mierikswortel, appelcider, knoflook, azijn en kurkuma/geelwortel. (helpt bij ontstekingen).
  • Voeg kruiden en bittere producten aan het eten toe, zoals rucola.
  • Gezonde vetten, zoals olijfolie, avocado, vette vis, amandelen en noten. Goede vetten stoppen het verlangen naar suiker.
  • Het dagelijks innemen van vitamine D, magnesium en calcium zal bijdragen aan gewichtsafname.
  • Ginseng is een andere aanvulling om het metabolisme in balans te brengen en geeft bovendien meer energie. Goed voor diabetici.
  • Zorg voor voldoende slaap.
  • Zorg voor krachttraining (Bailine) EN beweging (fietsen, wandelen, lopen, zwemmen etc)

Medicijnen e.d. die tot gewichtstoename kunnen leiden:
  • Anticonceptiepillen, antidepressiva, epilepsiepillen, betablokkers (hoge bloeddruk), migrainepijnstillers, medicijnen tegen maagzuren en na het stoppen met roken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten