maandag 13 november 2017

Wereld Diabetes Dag



Elk jaar is het op 14 november wereld diabetes dag. Op deze dag wordt aandacht gevraagd voor diabetes. Vier op de tien Nederlanders heeft overgewicht en bijna 1 miljoen mensen hebben diabetes. Negentig procent daarvan heeft type 2. Dit zijn enorme zorgwekkende aantallen.

Waarom zorgt overgewicht voor diabetes?
Een van de boosdoeners hiervan zijn geraffineerde koolhydraten. Als je veel geraffineerde koolhydraten eet, gaat het lichaam veel insuline aanmaken om die suikers om te zetten in energie. De grote hoeveelheid insuline gaat direct naar de lever toe. In de lever worden de suikers omgezet in vetten en een deel van die vetten wordt opgeslagen in de lever. Dat is niet de bedoeling. De lever is helemaal niet bedoelt voor opslag. Die vetten gaan in de lever zorgen voor ontstekingen. En door die ontsteking wordt het lichaam ongevoelig voor insuline. Zo ontstaat diabetes type 2. Diabetes is complex; ook erfelijkheid speelt een rol. Het ontstaan van diabetes is dus een samenspel tussen calorie├źn, genen, erfelijke aanleg voor diabetes en overgewicht.

Wat zijn geraffineerde koolhydraten?
Koolhydraten zitten in brood, aardappels, fruit en natuurlijk suiker. Ze worden door het lichaam omgezet in energie en zijn dus belangrijk. Toch is er een verschil tussen langzame en snelle koolhydraten. Snelle, geraffineerde koolhydraten vind je in suiker, snoep, koek, frisdrank, witte pasta en rijst. Geraffineerde koolhydraten worden snel opgenomen in het bloed, waardoor de bloedsuikerspiegel snel stijgt. Ongeraffineerde koolhydraten ( volkoren, graan, zilvervliesrijst, noten, havermout) worden langzaam opgenomen in het bloed en hebben dit effect niet.

Voorkomen is beter dan genezen!
De geraffineerde koolhydraten vermijden is een hele klus. In veel producten is extra suiker toegevoegd. Toch kom je al een heel eind door niet te veel te snoepen, het koekje bij de koffie af te slaan, al je producten in huis te vervangen door de volkoren variant, en vers te koken. (zonder pakjes of zakjes of uit blik). Zorgen voor voldoende variatie, het liefst met groente van het seizoen.

Essentieel is bewegen!
Zorg daarnaast voor voldoende beweging. Liefst dagelijks 30 minuten, en twee keer per week krachttraining!


Bron: Lekker gezond.nl – Hanno Pijl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten