maandag 11 december 2017

Zo voorkom je decemberkilo's



Tijdens de feestdagen liggen de verleidingen op de loer. Etentjes met vrienden, uitgebreide ontbijtsessies en familie brunches. Of je zit alleen thuis en eet je voor de troost een kerstkransje hier en een oliebol daar. Hoe voorkom je de extra kilo’s tijdens de feestdagen? Hier enkele tips:

1. Luister naar je lichaam
Meer is niet altijd beter. Als je voldaan bent, stop dan met eten. Je vervelend voelen omdat je teveel hebt gegeten, kan een domper zijn op de feestvreugde. Luister liever naar je lichaam.

2. Minder gangen, kleinere porties
Bij de planning kun je overeten al voorkomen. Bedenk minder gangen en kleinere porties. Koop niet teveel calorie rijke tussendoortjes, zoals chocolade kerstkransjes.

3. Houd je gewone ritme aan 
Veel mensen wijken tijdens de feestdagen af van hun normale ritme. Wil jij je deze kerst fit voelen? Probeer dan ook tijdens de feestdagen het ritme van 3 maaltijden per dag aan te houden: ontbijt, lunch en diner. Maaltijden overslaan omdat je bijvoorbeeld een grote lunch verwacht, kan ertoe leiden dat je meer tussendoortjes eet. Voorkom verleidingen.

4. Zet overheerlijke caloriearme recepten op het menu 
Ga je zelf koken? Verzin recepten die je kunt maken met magere ingrediënten. Gebruik liever zure room dan crème fraîche. Ook magere spekblokjes bevatten veel minder calorieën dan gewone spekblokjes. Dit geldt ook voor magere kaassoorten zoals 30+ kaas of hüttenkäse. Serveer vooral ook verschillende groenten.

5. Bewust kiezen in een restaurant
Ben je in een restaurant en kun je zelf kiezen? Als je op je gewicht wilt letten, let dan eens op wat je bestelt. Gerechten met witte vis bevatten vaak minder calorieën dan gerechte met rood vlees. Witte sauzen zijn vaak calorie rijker dan rode sauzen, en gebonden soepen bevatten meer calorieën dan heldere. Let vooral ook op bij het dessert. Kies liever fruit na, of een kopje koffie of thee. Je kunt het toetje natuurlijk ook delen.

6. Kleine happen, kleine slokjes
Eten met kleine happen kan veel verschil maken. Alleen al door met kleine lepel te eten, of uit een klein kommetje, voel je je sneller vol. Je hersenen krijgen namelijk meer smaakprikkels te verwerken. Kies ook eens voor een kleiner glas. In frisdrank en sap zitten ongemerkt veel calorieën. Het “verzadigingssignaal” werkt bij frisdrank en sap veel slechter dan bij vast voedsel.

7. Beweeg
Tijdens de feestdagen ga je misschien niet naar de sportschool en fiets je niet naar je werk, maar er zijn genoeg andere manieren om actief bezig te zijn. Een mooie winterwandeling of een fiets of schaatstocht bijvoorbeeld. Kom maar van die bank af!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten