dinsdag 2 januari 2018

Goede voornemens



De allerbeste wensen voor een gelukkig, gezond, fit en succesvol 2018!

Pepernoten, speculaas, kerstkransjes, familiediners, oliebollen… en dan zijn we ineens weer in een nieuw jaar beland.

Een nieuw jaar, voor velen het begin van hun goede voornemens. Maar zoals zo vaak met goede voornemens: we gaan vol goede moed van start, om vervolgens na een paar weken weer te vervallen in onze oude gewoontes.

De extra kilootjes komen er echt niet aan tussen kerst en oud en nieuw, maar tussen oud en nieuw en kerst!

Vijf tips om van de goede voornemens een succes te maken:
  1. Maak voor uzelf een plan van aanpak, verander goede voornemens in goede besluiten.
  2. Stel uw doelen niet te hoog, haalbare tussendoelen zijn veel belangrijker. Weg met die “roze olifant”! Wanneer u zich bv heeft voorgenomen om geen ongezonde snacks meer te kopen tijdens het boodschappen doen, denk dan niet: ik mag straks GEEN koek, zoet of ander lekkers, maar zeg tegen uzelf: “ik neem zo na de boodschappen een handje nootjes of een appel. Wanneer u constant tegen uzelf zegt wat u mag en niet mag legt u daar onbewust de nadruk op. Helaas willen we dat juist wel. En wanneer de zaken tegen zitten (druk, stress op het werk, vermoeidheid, ruzie), dan is uw weerstand op. Dan vindt u dat u na al die negativiteit wel een ongezonde snack hebt verdiend.
  3. Vervang oud gedrag door nieuw gedrag. Oude gewoontes zijn moeilijk te doorbreken. Maak geen “wollige”voornemens zoals; “ik ga voortaan geen ongezonde snacks meer eten”. Maak liever concrete besluiten zoals; “voortaan neem ik om vier uur een bakje rauwkost, als ik trek krijg”.
  4. Hou vol!! Bekijk het positief! Kijk liever naar de dingen die u al wel bereikt heeft in plaats van dingen die niet volgens plan zijn gegaan.
  5. Positiviteit geeft energie, negativiteit neemt energie!
Tenslotte nog wat gezonde tips:
  • Begin elke dag met een groot glas (citroen)water op uw nuchtere maag.
  • Sla nooit een maaltijd over.
  • Varieer en eet verse kleurrijke producten.
  • Eet overal groente bij.
  • Drink geen frisdranken, maar water en (verse) kruidenthee en weinig koffie.
  • Neem andere graansoorten, probeer quinoa, boekweit, bruine rijst, speltpasta, maar laat groente altijd de basis vormen met een klein schepje granen.
  • Eet vers fruit in plaats van fruitsappen.
  • Vermijd de vele geraffineerde suikers.
  • Eet geen light producten.
  • Probeer koud (af) te douchen.
  • Ga niet elke dag op de weegschaal.
  • Zorg voor voldoende slaap en ontspanning.
  • Zorg dat de juiste voeding in huis is, voordat u misgrijpt.
  • Probeer eens wat nieuwe recepten uit.
  • Vraag ons wat wij kunnen betekenen om uw doelstellingen te halen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten