maandag 15 januari 2018

Hoge bloeddruk



Deze week stond in de krant dat er wereldwijd ruim één miljard mensen met hoge bloeddruk kampen. Volgens het artikel staat Nederland er goed voor, met ‘slechts’ één op de zes mensen die lijdt aan hoge bloeddruk. Dat betekent toch nog dat er miljoenen mensen in ons land last hebben van deze aandoening. Moeten we ermee leren leven of kunnen we er nog iets aan doen?

Een normale bloeddruk heeft een waarde van ongeveer 120/80 mmHg. De 120 geeft de bovendruk aan en de 80 de onderdruk. De bovendruk is de druk op het moment dat het hart samengetrokken is en de onderdruk is de druk op het moment dat deze spier ontspannen is. We spreken van een verhoogde bloeddruk wanneer de bovendruk 140 is en de onderdruk 90. Artsen spreken dan van hypertensie. Bij langdurig hoge bloeddruk kunnen de aderen beschadigen en kunnen er vele complicaties optreden met zelfs een hartstilstand als gevolg.

Artsen grijpen bij hoge bloeddruk vaak direct naar de medicatie. Medicijnen geven vaak vele bijwerkingen. Gelukkig zijn er ook tal van natuurlijke manieren om de bloeddruk te verlagen:
  • Zorg voor een gezond gewicht;
  • Eet dagelijks een stukje bittere, pure chocolade;
  • Voeg regelmatig knoflook toe aan je maaltijden;
  • Drink hibiscusthee;
  • Eet voldoende voeding met magnesium, of suppleer dit;
  • Zorg voor voldoende ontspanning;
  • Stop met roken;
  • Verminder de inname van alcohol;
  • Drink rode bietensap;
  • Beweeg elke dag 30 minuten;
  • Eet veel groente voor de kalium.

Groente is een rijke bron van kalium. Kalium is de tegenhanger van het bloeddrukverhogende natrium. De rijkste bronnen van kalium zijn avocado, spinazie, zoete aardappels, kokoswater, yoghurt, witte bonen, bananen, gedroogde abrikozen en paddenstoelen.

Als je de bovenstaande tips opvolgt, dan kun je de bloeddruk met gemiddeld 30 tot 40 mmHg laten dalen. Met medicijnen daalt de bovendruk gemiddeld met 10 mmHg en de onderdruk met 5 mmHg; dat is een stuk minder dan met de natuurlijke interventies.

Vaak wordt zout aangewezen als bloeddrukverhoger. Stel dat je de zoutconsumptie met 6 gram zou verlagen, dan daalt je bovendruk met slechts 5,8 mmHg. Mocht je kiezen voor zout, dan kun je het beste kiezen voor Keltisch zeezout. Het derde mineraal in Keltisch zeezout is magnesium, dat juist weer een bloeddrukverlagende werking heeft. Toch is het beter om bij een hoge bloeddruk niet te veel zout te eten. Overigens blijkt uit sommige studies dat juist suiker voor een hoge bloeddruk zorgt .

Sinds vorige week is het tv-programma Hoe word ik 100 te zien op de woensdagavond bij NPO1. Arts William Cortvriendt begeleidt hierin 6 mensen met moderne welvaartsziekten naar een betere gezondheid. Het doel is om hun ziektes een halt toe te roepen en voor zover mogelijk om te keren, zodat de medicatie achterwege kan blijven. De resultaten zijn verbluffend. Sommige deelnemers kunnen al na één week hun 11 verschillende soorten medicijnen in de prullenbak gooien.

1 opmerking:

  1. Zelf ben ik ook niet zo medicijn gebruiker. Dus ga ik deze tips zeker even proberen. Zelf heb ik ook hulpmiddelen zoals een horloge om de pols die alles goed in de gaten houdt.

    BeantwoordenVerwijderen