maandag 29 januari 2018

Is calorieën tellen allesbepalend?



Het is weer januari en dat betekent dat veel mensen beginnen met lijnen. De decemberkilo’s moeten worden geloosd, waardoor de sportscholen weer overvol zijn. Velen proberen nu krampachtig elke gegeten calorie in de smartphone in te voeren. Weet je eigenlijk wel dat het tellen van alleen calorieën achterhaald is?

Wat is een calorie of joule?
Een calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram water met één graad Celsius te verwarmen. Omdat dit erg weinig is, rekenen we meestal in kilocalorie, afgekort kcal. Eigenlijk is deze eenheid verouderd. Tegenwoordig drukken we energie uit in joules. Een joule is de energie die nodig is om een object te verplaatsen met een kracht van 1 newton over een afstand van 1 meter. Je kunt deze waarden gemakkelijk omrekenen, want 1 calorie staat gelijk aan 4,1868 joules.

Zijn calorieën allesbepalend?
Wie meer calorieën binnenkrijgt dan verbrandt, wordt dikker. Daarover bestaat geen twijfel. Toch kunnen mensen door diëten op termijn juist dikker worden. Een crashdieet waarbij de hoeveelheid calorieën sterk wordt beperkt kan op termijn het metabolisme verlagen, zelfs maanden na het dieet.

Juist dit kan voor gewichtstoename zorgen. Op dieet zijn is meestal niet leuk en een kwestie van volhouden. Daarom is het raadzamer om een gezonde levensstijl te ontwikkelen die in balans is, waarbij er ruimte is om af en toe iets te eten dat minder gezond is. Een andere reden waarom calorieën niet allesbepalend zijn, is dat vezels en vetten de maaglediging vertragen, waardoor iemand langer verzadigd is en minder snel neigt naar tussendoortjes. Ook eiwitten kunnen zorgen voor de aanmaak van extra verzadigingshormonen. Stel je maar eens voor wat er gebeurt als je 100 kcal tot je neemt via een glas cola of een ei. Het ei zal waarschijnlijk meer verzadigen dan de cola.

De verhouding van macronutriënten
De verhouding tussen de macronutriënten: vetten, koolhydraten en eiwitten wordt uitgedrukt in procenten van de energie-inname. Voor deze energie-inname kunnen per individu grote verschillen zijn, al naar gelang de leeftijd, levensstijl, het geslacht en de genetische aanleg. Het klinkt misschien gek, maar vet speelt een belangrijke rol als je slank en in vorm wilt blijven. De meeste mensen eten te weinig vet. Een sporter of iemand met een zeer actieve baan heeft meer koolhydraten nodig dan iemand met een zittend beroep zoals een kantoorbaan.

Wat zijn nu de basisregels voor gezonde voeding?
  • Eet geen geraffineerde koolhydraten (bijv. witbrood, gebak, witte pasta)
  • Verminder de inname van suikers (bijv. snoep, koek, zoet beleg)
  • Verminder de inname van transvetten (bijv. margarine, chips)
  • Eet zoveel mogelijk niet zetmeel houdende groenten (bijv. groene groenten)
  • Eet gezonde basevormende voeding (bijv. avocado, tomaat, broccoli)
  • Eet zoveel mogelijk vers en zelf bereid.
  • Verrijk je voeding met Omega-3 (bijv. uit noten, zaden, groenten, vis)
  • Varieer in je maaltijden (wissel af bij elke maaltijd)
  • Eet zeker niet te weinig, eet juist veel gezonde voeding om af te vallen
  • Vermijdt zoveel mogelijk E-nummers, additieven en allergenen
  • Neem eiwitten bij elke maaltijd (vlees, vis, ei, noten, kip)
  • Vermijdt frisdranken, vruchtensappen en beperk alcohol.

Goede voeding is geen ingewikkelde uitdaging en geen vijand. Weet dat je de juiste voeding kiest om de unieke werking van je lichaam in stand te houden.
Streef naar veranderingen op termijn, geen snel en geforceerd gewichtsverlies. Daarom moet je veranderingen langzaam doorvoeren en op een manier die je de rest van je leven kunt volhouden. Je lichaam heeft een ingebouwd gezondheidsmechanisme. Het weet veel beter dan jij wat een normaalgewicht is en hoe snel je dit kunt bereiken. Let erop dat je eet om energie te krijgen, je goed te voelen en om geen honger te lijden. Je stofwisseling zorgt voor de rest!

Bron: Juglen Zwaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten