maandag 5 februari 2018

Verzadigde vetten en onverzadigde vetten: De verschillen!



Gelukkig komt men er steeds meer van terug dat vetten slecht zouden zijn.
Vet zorgt namelijk voor vitamine A, D en E en levert essentiële vetzuren. Daarnaast hebben de cellen in ons lichaam vet nodig als brandstof. Wel bestaan er verschillende soorten vetten die niet allemaal even gezond zijn. Welke vetten kun je nou met een gerust hart eten? En welke vetten zijn minder gezond?

Onverzadigde vetten: ‘gezonde vetten’;
Onverzadigde vetten worden ook wel ‘gezonde’ of ‘goede’ vetten genoemd. Er bestaan enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten die iets verschillen qua scheikundige structuur. (dubbele bindingen in zogenoemde cis configuratie) Belangrijke en bekende (meervoudig) onverzadigde vetten zijn de essentiële vetzuren Omega 3 en Omega 6. Onverzadigde vetten houden een normaal cholesterolgehalte in het bloed in stand en een gezond cholesterol is goed voor het hart. Onverzadigde vetten horen dan ook thuis in een gezond eetpatroon. Producten die rijk zijn aan onverzadigde vetten zijn onder andere: vette vis, noten, plantaardige oliën. Geniet dus regelmatig van een stukje zalm of snack een handje noten en sprenkel wat olie over je salade.

Transvetten: ‘ongezonde vetten’;
Transvetten zijn ook onverzadigde vetten. Ze hebben echter niet dezelfde positieve gezondheidseffecten als de andere onverzadigde vetten. Integendeel zelfs, transvetten zijn juist ongezond. Dit komt doordat de dubbele binding(en) niet in cis maar in transconfiguratie zijn. Deze moleculaire structuur draagt bij aan het verhogen van het ‘slechte’(LDL) cholesterol en verlagen van het ‘goede’(HDL) cholesterol in je bloed, wat het risico op hart en vaat ziektes vergroot. Transvet wil je dus het liefst vermijden, maar in welke producten zitten transvetten? Transvetten komen van nature voor in sommige producten zoals rundvlees en melk. Oliën en vetten worden soms bewerkt om de structuur te verbeteren. Door dit bewerkingsproces ontstaan soms ook transvetten. Het gaat vooral om vetten die hard zijn bij kamertemperatuur, zoals harde bakboters en braadvetten. Ook vind je vaak wat transvet in bv gebak, koekjes en chips.

Verzadigde vetten: ‘ongezonde vetten’:
Verzadigde vetten worden ook wel ‘ongezonde’ of ‘slechte’ vetten genoemd. Verzadigd vet verhoogt het ‘slechte’ cholesterolgehalte in het bloed, wat slecht is voor de bloedvaten. Het is lastig om verzadigd vet helemaal te vermijden. Producten waar veel verzadigd vet inzit zijn vaak dierlijke producten zoals; worst, volvette kaas, vet vlees. Ook bv chips, snacks, koekjes en gebak bevatten helaas vaak veel verzadigd vet. (afhankelijk van de gebruikte ingrediënten). Af en toe een koekje kan geen kwaad, maar probeer dit soort lekkernijen met mate te eten.

Hoeveel vet per dag?
Transvetten zijn dus ongezond en kun je beter vermijden. Bij een normaal gewicht wordt aanbevolen om ongeveer 40 energieprocent uit vetten te consumeren, waarvan max 10 energieprocent uit verzadigd vet.

Dus:……
Vetten zijn geen ongezonde dikmakers waar je ver vandaan moet blijven, maar horen thuis in een gezond eetpatroon. Het is wel goed om ervan bewust te zijn dat niet alle vetten even gezond zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten