maandag 5 maart 2018

Suggesties voor een ontbijt zonder brood




Veel mensen proberen tegenwoordig om uiteenlopende redenen minder brood te gaan eten, of doen het zelfs helemaal zonder. De overgang is voor velen toch lastig; wat eet je tenslotte bij de lunch en het ontbijt als die makkelijke boterham met kaas niet meer tot de mogelijkheden behoord? Gelukkig hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn, en is het ook nergens voor nodig om iedere ochtend een uur in de keuken te staan.

Waarom ontbijten zonder brood?
Laten we eerst eens kijken waarom je al die moeite zou doen: wat is er eigenlijk mis met brood? Om heel eerlijk te zijn, niet zo veel. Het grote probleem is niet het brood zelf, zolang dat volkoren is en geen suiker bevat, maar eerder dat veel mensen er stomweg veel te veel van eten, waardoor ze een stuk meer koolhydraten binnenkrijgen dan ze nodig hebben. Daarom kan het verstandig zijn om te ontbijten met voedingsmiddelen die andere voedingsstoffen leveren waar veel mensen juist relatief weinig van binnenkrijgen. Verder is het natuurlijk ook mogelijk dat je tarwe of gluten niet goed kunt verteren, ook in dat geval zal het je gezondheid zeker goed doen om minder brood te eten.

Havermout.
Wie liever ontbijt zonder brood, maar wel graag een stevige portie gezonde koolhydraten binnenkrijgt bij het ontbijt, kan voor havermout kiezen. Maak het bij voorkeur klaar met plantaardige melk en serveer het met vers fruit, noten en zaden. Dan levert het je meteen de nodige vitamines en mineralen op.

Ontbijtsmoothie.
Het makkelijke van smoothies is dat je ze razendsnel klaarmaakt en razendsnel kunt drinken én dat je er van alles in kunt doen dat je niet zo makkelijk in andere gerechten kwijt kunt. Gebruik fruit en groente als basis en voeg er voor wat extra eiwit, vulling en smaak bijvoorbeeld kwark, havervlokken en een lepeltje cacaopoeder aan toe. Ook producten als lijnzaad of kelppoeder kunnen hier heel goed werken.

Yoghurt met zelfgemaakte muesli.
Gewone muesli en cruesli kun je maar beter links laten liggen: die zit vaak boordevol suikers en snelle koolhydraten waar je je lichaam geen plezier mee doet. Zelfgemaakte muesli is echter ideaal voor een ontbijt zonder brood. Bijvoorbeeld met yoghurt of kwark en eventueel wat vers fruit.

Bananenpannenkoeken.
Dit ontbijtje vraagt misschien om iets meer bereidingstijd, maar op een luie zondagochtend is het dat absoluut waard! Prak een banaan fijn, meng er twee eieren doorheen, en bak van dat beslag kleine pannenkoekjes. Heerlijk met bv rood fruit of kaneel en/of een handje nootjes.

Avocado met ei.
Avocado is ontzettend geschikt voor een ontbijt zonder brood, omdat de gezonde vetten ervoor zorgen dat je nog lang vol zit. Wanneer je de pit uit een halve avocado haalt, kun je dat gat vullen met een eitje, bestrooi met zout en peper en bak het gaar in de oven. Serveer met wat zongedroogde tomaatjes.

Quinoa-ontbijt.
Kook 75 gram quinoa en meng die met 100 gram hüttenkäse, 1 tl kaneel, een banaan, 1 el honing en een el lijnzaad. Zo krijg je meteen een flinke portie eiwitten en langzame koolhydraten binnen waar je een flinke ochtend mee vooruit kunt.

Groente omelet.
Voordeel van een groente omelet is dat je er al je restjes groenten in kunt stoppen en dat je ook nog eens een flinke portie eiwitten, vitamines en mineralen binnenkrijgt. En je kunt eindeloos blijven variëren.


bron; drogespieren.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten