maandag 26 maart 2018

5 valkuilen waarom een dieet niet werkt



Maandagen, de dag na je verjaardag, 2 januari: het zijn allemaal dagen waarop velen vaak proberen om een begin te maken aan de strijd tegen de kilo’s. Een paar kilo afvallen hoeft natuurlijk niet verkeerd te zijn, mits je het een beetje gezond aanpakt. Pas daarom op voor deze valkuilen;

  • Voedingsgroepen uit je dieet schrappen
    Jezelf een glutenvrij dieet aanmeten, omdat je er van overtuigd bent dat je daarmee gewicht verliest is niet de juiste motivatie. Wanneer je een glutenintolerantie hebt is het inderdaad verstandig de gluten te laten voor wat ze zijn, maar als je geen allergie hebt is het helemaal niet gezonder om ze te schrappen. Ook kan het schrappen van voedingsgroepen er juist voor zorgen dat je er nog meer zin in krijgt. Resultaat: je gaat snacken.
  • Hongergevoel negeren
    Wanneer je wilt afvallen, is het grofweg gezegd inderdaad een kwestie van meer energie verbruiken dan dat je binnenkrijgt, maar dat betekent niet dat je de hele dag met knorrende maag moet rondlopen. Eet normale porties en luister goed naar je lichaam. Eet rustig, kauw goed en denk na elke hap of je al voldaan bent. Ga nooit met een hongergevoel van tafel. De kans is groot dat je dan later op de avond naar een zak chips grijpt.
  • Je levensstijl te abrupt omgooien
    Veranderingen moeten niet te rigoureus gaan. Wil je voortaan alleen nog maar vers koken, wil je vier keer in de week sporten en stoppen met chocolade en snoepjes eten? Doe dit dan allemaal niet in een keer. De kans is groot dat je een teveel aan veranderingen niet leuk vindt en dat je het daarom niet volhoudt.
  • Niet genoeg slapen
    Wil jij gezond koken en wil je ook meteen een gezond maaltje maken voor de lunch? En wil je ook nog een anderhalf uur trainen in de sportschool? Dan gaat daar heel veel tijd in zitten. Besluit je daarom maar een uurtje later naar bed te gaan, zodat je wat meer tijd overhoudt voor andere dingen? Dan ben je helaas niet zo gezond bezig. Je honger en verzadigingshormoon raakt namelijk in de war als je te weinig slaapt. Hierdoor ga je de volgende dag juist meer eten.
  • Een sport kiezen omdat je er veel calorie├źn mee verbrandt
    Als je graag zwemt omdat je dat heerlijk vindt, kun je dat lekker blijven doen. Heb je hier echter een hekel aan, maar doe je het toch omdat je er veel energie mee verbrandt? Dan is de kans groot dat je deze sport niet lang gaat volhouden. Wanneer je hier dat mee stopt verbrand je helemaal geen extra calorie├źn meer. Ook niet heel handig. Ga daarom voor een sport die je echt leuk vindt om te doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten