zondag 29 april 2018

10 weken, 10 challenges, week 3 frisdrankvrije week



Een stukje geschiedenis.
Frisdrank bestaat al honderden jaren, het begon in de 17de eeuw in Italië. Daar maakte men van limoensap, suiker en water “Limoenade”. In de 17de eeuw ontdekte de Engelse scheikundige Joseph Priestley hoe je koolzuurgas aan water kon toevoegen. De toepassing hiervan op Limoenade is de start van de frisdrankindustrie.

Lange tijd was frisdrank een luxe drankje voor rijke mensen. Tijdens de 2de wereldoorlog maakten de Amerikaanse en Canadese soldaten frisdrank in Nederland populair. Als snel groeiden frisdranken uit tot populaire dorstlessers.

Voorbeelden van frisdrank zijn cola, sinas, 7-Up, tonic, bitter lemon maar ook vruchtendranken zijn frisdranken. Vruchtensap valt niet onder frisdrank maar bevat bijna evenveel suiker.

Frisdranken hebben een aantal negatieve effecten op de gezondheid:
  • Risico op diabetes type 2. Er is een verband tussen het ontstaan van diabetes type 2 en het drinken van frisdrank. Het drinken van 330 milliliter per dag geeft een 20 % hoger risico op diabetes type 2. 
  • Risico op overgewicht. Frisdranken bevatten suiker en levert calorieën. 1 glas van 250 ml frisdrank bevat ongeveer 6,5 suikerklontjes. Als je veel frisdrank drinkt, neemt de kans op overgewicht toe. Aangetoond is ook dat als je frisdrank vervangt door dranken zonder suiker, dit kan leiden tot afname van gewicht. 
  • Cafeïne. In sommige frisdrank, zoals cola zit cafeïne. Een kleine hoeveelheid cafeïne verbetert de concentratie, prestatie en verdrijft vermoeidheid. Een te grote dosis cafeïne kan leiden tot rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen of hoofdpijn. 
  • Gebit. De zuren in (light)frisdrank zijn niet goed voor het tandglazuur. Als je tandglazuur vaak met zuren in aanraking komt kan dit gaatjes veroorzaken. 
En hoe zit het dan met Light frisdranken?
In light frisdrank is de suiker vervangen door zoetstoffen, zoals aspartaam, cyclamaat of stevia.

Veel mensen die willen afvallen kiezen voor light frisdranken omdat het een stuk slanker klinkt, toch zijn deze drankjes allesbehalve goed voor het lichaam.
  • Ze tasten de smaakpapillen aan door de intensere smaak dan de natuurlijke suikers. 
  • Gewichtstoename, suikervervangers hebben hetzelfde effect op het lichaam als “echte” suikers. Ze wakkeren de aanmaak van insuline aan, waardoor het lichaam vet sneller opslaat, wat gewichtstoename tot gevolg heeft. Daarnaast kan de oorzaak ook psychologisch van aard zijn. Als men een light drankje drinkt is de verleiding groter om ja te zeggen tegen ongezonde voeding. 
  • Vergroot risico op Diabetes type 2 of metabool syndroom. Het metabool syndroom of insulineresistentiesyndroom is een chronische stofwisselingsstoornis dat gekenmerkt wordt door de combinatie van een verstoord bloedsuikergehalte, hoge bloeddruk en obesitas. 
  • Gebit. Net als suiker en nicotine is ook aspartaam erg slecht voor de tanden en kan je eerder last krijgen van tanderosie. 
  • Slecht voor je botten. (light)frisdranken kunnen het risico op ontwikkeling van osteoporose vergroten. 
  • Je wordt sneller dronken als je light drankjes in een cocktail gebruikt. Het bloed absorbeert de artificiële suikers sneller dan de gewone suiker. 
  • Hongergevoel door de zoete smaak. Je hersenen krijgen het signaal dat er een flinke lading suiker aan komt. Ze breiden het lichaam door op voor: er wordt insuline aangemaakt om al die glucose weer uit je bloed te wissen. En dan... komt er geen suiker. Het gevolg is dat je bloedsuikerspiegel zo sterk daalt dat je enorme behoefte krijgt aan eten, snacken, snaaien. Dit is nauwelijks onder controle te houden, zeker niet als jets onbewust gebeurt. En zo krijg je toch meer calorieën binnen dan wenselijk. 

Wat zijn gezonde drankjes die we in plaats van frisdrank kunnen drinken!
  • Water met een smaakje. Denk hierbij aan, 
    • Water met munt en citroen/limoen, een heerlijke dorstlesser 
    • Water met watermeloen, heerlijk verfrissend 
    • Water met basilicum en sinaasappel, maakt heerlijk fris en kruidig. 
    • Water met grapefruit, sinaasappel en citroen, een lekker en fris Citrusdrankje. 
    • Water met komkommer, simpel maar lekker 
    • Water met citroen en lavendel, heb je lavendel in de tuin dan kan je deze combi eens maken, een heerlijk Wellness drankje 
    • Gebruik ook eens zomerfruit, zoals frambozen, aardbeien en blauwe bessen in het water 
    • Vervang het water voor bruiswater. 
  • Zelfgemaakte Ice Tea:
    Neem 1 liter water en neem losse thee naar eigen smaak, doe deze in een filter en laat dit in het koude water 1 nacht trekken in de koelkast. Wil je een zoete Ice tea dan kan je wat honing toevoegen. Voor het serveren verwijder je het filter met de losse thee en voeg je wat kruiden toe zoals verse munt of citroenmelisse. Serveer de zelfgemaakte Ice Tea met ijsblokjes. 
  • Zelfgemaakte chocolademelk van rauwe cacao en kokos of amandelmelk, heerlijk warm voor een winterse dag. 
  • Thee met kruiden. Denk hierbij aan verse munt en gember.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten