zondag 22 april 2018

Gezonde start



De nadruk ligt deze week op een gezonde start van de dag. Recent onderzoek heeft aangetoond dat bewegen vóór het ontbijt meer energie oplevert. Dit zou je kunnen overwegen om mee te nemen deze week in de gezonde start week, in de vorm van een trapchallenge, dag 1 één keer de trap op en af, dag 2 twee keer de trap op en af en zo verder.

Ontbijten zorgt voor nieuwe energie na de nacht en helpt je spijsvertering op gang. Zo ook een glas citroenwater direct na het ontwaken. Ben je wat ontstekingsgevoelig dan kun aan je citroenwater ook nog wat kurkuma toevoegen.

Dan volgt een voedzaam ontbijt. Om je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden, kun je bij het ontbijt het beste voor een bron van eiwitten en vetten met langzaam opneembare koolhydraten kiezen. Laat je niet verleiden door trendy fruit en ‘goede start’ drinkontbijtjes. Deze zitten werkelijk bomvol suikers.

Enkele voorbeelden van voedzame ontbijtjes:
  • Chocolade pannenkoek – meng een halve banaan met 2 eetlepels cacao en 1 ei met de staafmixer tot een gladde massa. Verhit een klein klontje boter in een koekenpan, giet het mengsel in de pan en bak je pannenkoek in 4 min. gaar. (2 min elke kant). Lekker met wat losgeklopt crème fraiche en wat verse aardbeien.
  • Kwark met muesli – 20 gram ongezouten noten in stukjes gehakt, 1 eetlepel rozijnen of ander gedroogd fruit, ½ eetlepel gebroken lijnzaad, snufje kaneel, meng al deze ingrediënten door elkaar en strooi over een schaaltje kwark.
  • Roodfruit smoothie – 1 handje (diepvries) rood fruit zoals bramen, frambozen, kersen, aardbei en 100 ml karnemelk mixen met de staafmixer tot een gladde massa.
  • Roerei met toast – Rooster 2 (volkoren) boterhammen in de broodrooster. Kluts 2 eieren met 1 eetlepel melk. Breng op smaak met peper en zout. Schenk het mengsel in een pannetje en voeg 1 in blokjes gesneden tomaat toe. Blijf roeren. Voeg 1 eetlepel geraspte kaas toe en schep het eimengsel op de boterhammen. Bestrooi met vers gehakte bieslook.
  • 2 spiegeleieren met kaas.
  • 150 gram soja en/of Griekse yoghurt met 1 eetlepel kokosrasp en 1 eetlepel zaden en/of pitten.

Succes!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten