maandag 16 april 2018

Summerproefweken; week 1 Snackfree



Je weet ongeveer wel welke stoffen ongezonde snacks bevatten en hoe ze eruit zien. Voorbeelden van ongezonde snacks zijn kant en klaar repen, bitterballen, patat, chips en diepvriespizza’s. Ze bevatten doorgaans weinig voedingswaarde. Hierdoor ontstaan later weer hongergevoelens, waardoor je geneigd bent om wat te eten. En toch heb je af en toe wel eens trek tussen de maaltijden door. De snacks en tussendoortjes die wel voorhanden zijn bevatten vaak dus veel suiker, zetmeel en andere ongezonde ingrediënten. Ze doen je dus niet veel goed. Wil jij ook gezonde snacks en verantwoorde tussendoortjes?, dan heb je waarschijnlijk al gemerkt dat deze niet altijd voorhanden zijn. Hieronder volgen wat gezonde snacks, zodat je deze week wel lekker kan genieten zonder eventuele schuldgevoelens.

Noten
Let er wel op dat de walnoten, pistache,- hazel en cashewnoten niet gebrand zijn en ongezouten. Door het eten van noten verminderd je eetlust en ze zeggen dat het je geluksgevoel verhoogt. Dit maakt noten tot bijzonder gezonde snacks en ze bevatten ook nog eens veel van de gezonde vetten zoals omega vetten, vezels, vitaminen, eiwitten en mineralen.

Gekookt ei
Een ei bevat veel eiwitten, gezonde vetten en de vitamines A, B2, B11 (foliumzuur), B12, D en E en de mineralen fosfor, seleen, jodium, kalium, natrium, calcium, magnesium, zink en ijzer. Een ei verzadigd ook enorm. Een gevolg hiervan is dat je de rest van de dag minder snel honger hebt.

Groente
Denk eens aan augurken, avocado, wortel, cherry tomaten, selderij, komkommer en stukjes paprika. Groenten bevatten veel vezels (verzadigend), vitaminen en mineralen en bevatten amper calorieën. Groenten laat je bloedsuiker spiegel niet snel stijgen, zo voorkom je hongerbuien.

Fruit
Deze mag niet op de lijst ontbreken. Bv peer, sinaasappel, kiwi, bessen, banaan. Of je schild een appel, besprenkel deze met kaneel en bakt hem even op. Hierdoor verliest het fruit wel wat van zijn gezonde stoffen, maar het is nog altijd gezonder dan ongezonde snacks eten.

Chocola
Cacao is erg gezond. Let wel: gezonde chocola is gemaakt van rauwe cacaobonen en er is geen geraffineerde suiker aan toegevoegd. Lees goed het etiket en nog beter is alles wat boven de 50% aan cacao is. Ga de uitdaging met jezelf aan en probeer eens 70% of zelfs 85% te gaan eten. Ook heerlijk om in allerlei gerechten te doen.

Gedroogde vruchten
Gedroogde vruchten: ze zijn wat minder gezond dan verse vruchten, maar het is veel beter om gedroogde vruchten te eten dan koek of chips.

Zaden
Heb jij dit ook al eens geprobeerd? Denk aan pitten, zoals zonnebloem-, pompoen- en pijnboompitten. Zaden lijken een beetje op noten qua gezonde eigenschappen.

Olijven
Olijven zijn ook gezonde snacks, gezonde vetten en je neemt er niet teveel van.

Dipsaus
Neem volle yoghurt of kwark en voeg daar verse kruiden aan toe zoals: koriander, bieslook, komkommer en knoflook. Maak dan ook gelijk je eigen chips en je hebt twee gezonde snacks in één.

Zelfgemaakte chips
Plakjes kaas snijden met de kaasschaaf op bakpapier even in de oven en smullen maar. Of een zoete aardappel, pastinaak, wortel, bietjes etc. in hele dunne plakjes snijden (kaasschaaf) en bakken in een flinke hoeveelheid arachideolie. Let wel op, hier dan echt niet teveel van eten. Beter is natuurlijk om ze te grillen in de oven of airfryer. Dit zelf maken is in ieder geval vaak gezonder fan een kant en klaar gekochte zak chips.

Peulvruchten

Deze zijn rijk aan vezels en geven je een langdurig verzadigd gevoel, bevatten veel eiwitten, gezonde vetten, complexe koolhydraten en antioxidanten. Heerlijke gezonde snacks. Even wennen, want wij Nederlanders zijn dit niet gewend als tussendoortje, maar mengen met humus en je krijgt een gezonde lekkere snack. Denk bij peulvruchten aan de boontjes, linzen, erwten, kidney bonen. Tevens gemakkelijk toe te voegen aan een salade. Doordat peulvruchten rijk aan vezels zijn, geven ze je een langdurig verzadigd gevoel.

Nog meer snack tips:
• Een bakje yoghurt met stukjes fruit
• Een restje van de vorige dag
• Omelet met groenten
• Bakje sla
• Plakje of blokje kaas
• Zelfgemaakt havermoutkoekje
• Kopje soep
• Asperge met een plakje ham eromheen
• Hüttenkäse met tonijn door elkaar gemengd
• Rijstwafel met notenpasta en plakjes komkommer
• ½ rode paprika met humus
• Haring
• 6 plakjes rosbief
• Halve avocado met 3 plakjes zalm
• Stukje bleekselderij met humus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten