zondag 3 juni 2018

10 weken, 10 challenges, week 8: Zero Alcohol week



Deze week laten we de alcohol een weekje staan.

Wat weten we eigenlijk over alcohol?
Alcoholische dranken zijn onlosmakelijk verbonden met gezelligheid, feestjes en vieringen. Vooral tijdens het weekend neemt alcohol een belangrijke plaats in bij zowel jong als oud, denk bijvoorbeeld aan een gezellige etentje, feestjes, verjaardagen, het uitgaan en vakantie. Overmatig alcoholgebruik kan - dit gaat vaak tezamen met veel (en vaak ook ongezond) eten - de lever zwaar onder druk zetten. Om een al te zware tol voor het lichaam te vermijden is het goed (regelmatig) een alcohol loze week in te lassen. Een weekje geen alcohol drinken is nuttig om je lichaam te laten herstellen, en in het bijzonder je lever te ontgiften. Bovendien zijn er positieve effecten voor de gezondheid.

Lever
Onze lever is een soort van zuiveringsstation voor alle giftige en schadelijke stoffen in het lichaam, denk hierbij aan vetten, alcohol, medicijnen, enz... Het is belangrijk dat een lever niet constant onder druk staat door alcoholgebruik, want in dat geval kan er op lange termijn onherstelbare schade ontstaan. Afbraak en vertering van alcohol gebeurt in de lever en kan ernstige schade veroorzaken als het in grote hoeveelheden wordt gedronken. Leverbeschadiging kan bijna altijd herstellen als de consumptie van alcohol wordt gestopt.

Huid
Hoe goed een lichaam kan herstellen is ook afhankelijk van de hoeveelheid drank die je gewend bent om te consumeren. Als je dagelijks vrij veel alcohol drinkt zal bijvoorbeeld ook je huid een stuk droger zijn. Regelmatig een periode geen alcohol drinken kan ervoor zorgen dat de huid herstelt en gezonder wordt. Hierdoor zal je er ook frisser en aantrekkelijker uitzien.

Gewicht
Alcoholische dranken bevatten veel calorie├źn waardoor de kans groter is om gewicht aan te komen. Vooral na het weekend ondervinden velen mensen last van dit fenomeen. Het is dan ook niet slecht om je lichaam geen alcohol te gunnen om overgewicht te vermijden. Ook het niveau van cholesterol in je lichaam kan verlagen zonder alcohol.

Slaap
Wie regelmatig een glas alcohol drinkt voor het slapengaan, weet dat het kan helpen om makkelijk in slaap te geraken. Dit kan inderdaad waar zijn maar de keerzijde van de medaille is dat je minder diep slaapt en dus sneller weer wakker wordt. Eens wakker geworden kan het moeilijker zijn om weer in slaap te geraken. Geen alcohol drinken kan je helpen om beter en dieper te slapen, waardoor lichaam en geest beter kunnen recupereren. Hierdoor kan je mentaal scherper en alerter worden. Lichamelijk zal je je fitter en sterker voelen en zal je weerstand tegen ziektes en aandoeningen groter worden.

Alcohol veroorzaakt ongelukken en gedragsproblemen
Zelfs relatief veilige hoeveelheden alcohol kunnen dodelijk zijn in combinatie met het nemen van slechte beslissingen. Als men ervoor kiest alcohol te drinken, zou men altijd in een veilige omgeving moeten zijn en hulp moeten kunnen vragen als dat nodig is. Soms veilig zijn, of zelfs meestal veilig zijn is eenvoudigweg niet genoeg.

Alcohol is verslavend
Een alcoholverslaving is een van de meest begrepen en gevaarlijke risico's van drinken. Een neiging tot verslaving is vaak familiair, maar kan iedereen treffen die veel drinkt. Geen van de gezondheidsvoordelen van alcohol kan de destructieve gevolgen van een verslaving opheffen en iedereen die drinkt moet oppassen niet in deze vreselijke situatie terecht te komen.

Opname vitaminen
Mensen die chronisch veel alcohol drinken kunnen problemen ontwikkelen om voldoende vitaminen B op te nemen. Hierdoor kunnen moeilijkheden ontstaan bij de concentratie, om bepaalde dingen te onthouden, en dergelijke meer. Op lange termijn kan hierdoor zelfs schade ontstaan aan het centrale zenuwstelsel. Als je met alcohol stopt, dan geef je je lichaam dus opnieuw de mogelijkheid om beter vitaminen op te nemen.

Bewustwording
Wees bewust van het gebruik van alcohol. Er zijn diverse onderzoeken die ook aantonen dat matig gebruik van alcohol ook positieve bijdrage kan leveren aan je gezondheid. Om de alcoholconsumptie te matigen, wordt voor vrouwen aangeraden maximaal een tot twee glazen per dag en zeven per week te drinken. Mannen zouden de consumptie tot drie glazen moeten beperken, met een maximum van veertien per week. Het is belangrijk om te weten dat er geen sterke onderzoeken zijn gedaan waaruit blijkt dat de voordelen van matig drinken groter zijn dan helemaal geen alcohol drinken. Met andere woorden, als je niet drinkt is het niet nodig om ermee te beginnen.
Er zijn meer dan genoeg goede redenen om alcohol te vermijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten