maandag 10 september 2018

Gewrichtspijn



Gewrichtspijn wordt vaak veroorzaakt door een ontsteking in een gewricht (artritis). Dit is een ontsteking die het kraakbeen aantast. Een andere aandoening is artrose. Hierbij wordt het kraakbeen afgebroken. Nare aandoeningen, want zonder kraakbeen kan een gewricht niet meer soepel bewegen. Hierdoor beschadigt het gewricht wat een (erg) pijnlijk gevoel veroorzaakt.

Veel mensen zijn geneigd om bij pijn hun lichaam rust te geven. Een logische en vaak ook verstandige reactie, want wie bij kloppende hoofdpijn niet even gaat liggen, blijft nog lang last houden. Toch moet u bij gewrichtspijn juist datgene doen waarvan uw lichaam lijkt te zeggen dat je het vooral moet laten: bewegen.
Door het aangetaste gewricht te bewegen, versterkt u namelijk de spieren rondom dat gewricht. En omdat sterke spieren voor meer steun zorgen, heeft u ook minder pijn. Bovendien helpt bewegen stijfheid te verminderen, af te vallen en een betere conditie op te bouwen.

Sporten bij gewrichtspijn
Er zijn verschillende sporten waarbij u uw spieren traint zonder uw gewrichten al te zwaar te belasten.

Zwemmen
Laat u achterover zakken en u merkt dat u maar weinig hoeft te doen om te blijven drijven. Het water duwt uw lichaam omhoog en biedt overal ondersteuning. Door rustig te bewegen is de belasting op de gewrichten minimaal. Uw spieren doen het werk. Pas wel op, want bewegen in het water kan bij (bijvoorbeeld) artrose zo gemakkelijk gaan dat u uzelf eenvoudig kunt overbelasten.

Wandelen
Wandelen is een prima activiteit bij gewrichtspijn. Hardlopen juist weer niet. Wanneer u gaat rennen, belast u uw knieƫn en enkels, omdat ze steeds een klap moeten opvangen wanneer uw voeten de grond raken. Bij een wandeling is de belasting op u knie- en enkelgewrichten juist minimaal. Stevig doorwandelen mag ook. Het is prima wanneer u na een stuk lopen uw spieren voelt. Overweeg ook om af en toe de gebaande paden achter u te laten. Een wandeling dwars door de natuur met kleine hoogteverschillen (hiking) is een uitstekende manier om uw spieren te versterken. Zorg wel voor goede wandelschoenen en overdrijf niet: bergbeklimmen is weer wat teveel van het goede.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten