maandag 17 september 2018

Immuunsysteem/weerstand



Immuunsysteem / weerstand
Ons immuunsysteem is een systeem dat ons beschermt tegen ziekten. Het omvat meerdere fysieke systemen zoals: Huid, darmen, luchtwegen, bloed en ons lymfestelsel. Samen beschermen ze ons lichaam tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Denk aan bacteriën en virussen, maar ook parasieten en schimmels. De huid, darmen en luchtwegen vormen een barrière tussen de buiten en onze “binnenwereld”. Dit is het fysieke immuunsysteem.
Het bloed en lymfestelsel vormen het algemene immuunsysteem. De witte bloedlichaampjes in ons bloed zorgen ervoor dat als er toch wat naar binnendringt deze “boeven” een kopje kleiner gemaakt worden en zo via het lymfestelsel afgevoerd en uitgestoten worden. Mochten de ziekmaker met zoveel zijn dat ook de witte bloedlichaampjes het niet meer aankunnen, dan krijgen zij hulp vanuit het specifieke immuunsysteem: lymfocyten. Deze zijn zo gemaakt dat zij alleen een bepaald virus of bacterie aanpakken.

Hoe kunnen we dit ondersteunen?
Hoe kunnen we zo goed mogelijk voor dit systeem zorgen? Natuurlijk door goed voor jezelf te zorgen. Balans tussen inspanning en ontspanning, gezonde voeding, voldoende drinken en regelmatig bewegen. Vergeet de psyche niet te voeden, en onderschat de invloed van het onderhouden van sociale contacten niet. Zo houd je balans in je leven en daar vaart je immuunsysteem wel bij. Een beetje vies doen is ook heel belangrijk voor de opbouw en onderhoud van ons immuunsysteem.
Een groot deel van ons immuunsysteem bevindt zich in onze darmen; de darmflora. Deze darmflora bestaat uit miljarden bacteriën die met ons samen leven en onder andere helpen ons immuunsysteem op peil te houden. Een te hygiënisch leven beperkt de inname van gezonde bacteriën en zo de diversiteit van onze darmflora. Ook medicijnen kunnen behoorlijk van invloed zijn op de darmflora.
Daarnaast kun je je lijf helpen door bepaalde supplementen aan je dagelijkse leefstijl toe te voegen om zo het immuunsysteem een handje te helpen en je weerstand te verhogen. Darmflora kun je toevoegen door probiotica te nemen. De komende maanden (jawel de R is weer in de maand😊) kan je je systeem een handje helpen door extra vitamine D te nemen. Dit is een waardevolle speler voor het immuunsysteem. Voor de verkoudheid is (extra) vitamine C onmisbaar.

Ik informeer u graag over de diverse supplementen die er zijn en bij welke processen in het lichaam zij een rol spelen.

Deze hele maand september een korting van 5% op het gehele assortiment van be-life supplementen.

De belangrijkste vitamines op een rijtje:

Vitamine D: Is een in vet oplosbare vitamine, in een gel(vet)capsule zodat deze direct opgenomen wordt.

Vitamine C: Bij tekort aan vitamine C door te weinig fruit. Als je snel blauwe plekken hebt kan dit duiden op vitamine C tekort.

Omega 3: Hebben veel mensen te weinig van (of teveel omega 6, omega 3+6 moet in balans zijn). Sterk ontstekingsremmend.

Magnesium: Ondersteund bij tal van processen in het lichaam. Trillend spiertje geeft vaak een magnesium tekort aan.

Mineral Vit Magnum: Is een totale multivitamine. Onmisbaar in een uitgebalanceerde leefstijl.

Spirulina: Helpt bij “eetbuien”, voor als je in de (ijs)kast zoekende bent naar eten. Neem 2 tabletjes spirulina en de (psychische) trek is weg.

De supplementen van Be-life maken gebruik van de juiste fysiologische transportzouten die zorgen voor de juiste opname op de juiste plek in het lichaam. Zuurresistente capsules, spatten niet in de maag uiteen.

Gluten, lactose, sacharose, gist, zetmeel en zout vrij. 100% natuurlijk en zoveel mogelijk plantaardige producten. Alle verpakkingsmateriaal is ook natuurvriendelijk en afbreekbaar.

Voor meer informatie of een prijslijst van de be-life supplementen kunt u een mail sturen naar info@figuurstudiotineke.nl 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten