maandag 8 oktober 2018

7 verrassende voedingsmiddelen die je 's nachts wakker houden



Ook deze voedingsmiddelen of gewoontes kunnen je nachtrust saboteren. Dat een kopje koffie voor het slapengaan je wakker houdt ’s nachts dat is niet nieuw. Maar niet alleen je cafeïne inname heeft effect op je slaapkwaliteit.

  1. Te veel suiker
    Toen je ouders vroeger zeiden dat je geen suiker mocht eten voor het slapengaan, hadden ze een punt. Want hoewel suiker je niet hyperactief maakt, wat velen wel denken, kan het wel je nachtrust verstoren. Volgens onderzoek van American Academy of Sleep Medicine zorgt een koolhydraatrijk dieet met veel suikers voor een slechte nachtrust. Om je kans op nachtelijk waken te verkleinen doe je er dus goed aan om de suiker inname te verminderen en meer complexe koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten op het menu te zetten.
  2. Te weinig vitamine D
    Wist je dat de ‘zonnevitamines’ die je overdag opdoet, je ook ’s nachts een handje kunnen helpen? Uit nieuw onderzoek dat verscheen in het tijdschrift Nutritional Neuroscience, blijkt dat mensen die kampen met een slaapstoornis, sneller, langer en beter slapen als ze een vitamine D supplement innemen. Veel mensen lijden aan vitamine D tekort, dus als je twijfelt, laat je het best een bloedtest afnemen om uitsluitsel te geven. Voeding die rijk is aan vitamine D: eidooiers en vette vis.
  3. Te veel chocolade
    Dat koffie boordevol cafeïne zit en dat je beter geen espresso meer kan drinken voor het slapengaan is duidelijk. Maar wist je al dat er een heleboel andere voedingsmiddelen zijn waarin verrassend veel cafeïne zit? Denk aan verschillende soorten frisdranken (ook suikers), chocola en zelfs voedingsmiddelen met chocolade smaak zoals ijsjes en ontbijtgranen. Die kunnen genoeg cafeïne bevatten om je ’s nachts wakker te houden. Controleer dus altijd het etiket en probeer deze lekkernijen niet meer voor bedtijd te consumeren.
  4. Te veel of te weinig water
    Gaan slapen met een volle blaas is uiteraard nooit een goed idee, maar ook te weinig water drinken kan een negatief effect hebben op je nachtrust. Als je luchtwegen droog zijn, ben je namelijk geneigd om meer te snurken, wat niet alleen je partners nachtrust kan verstoren. Uitdroging kan er ook voor zorgen dat je ’s nachts kramp kan krijgen in de benen. (i.c.m. met magnesiumtekort). Probeer daarom overdag voldoende water te drinken en in de uren voordat je naar bed gaat, dit te beperken tot één glaasje.
  5. Te weinig magnesium
    Magnesium is niet alleen goed voor je botten, tanden en stofwisseling, maar heeft ook een positieve invloed op je nachtrust. Ben je een slechte slaper, zet dan zeker meer voedingsmiddelen zoals peulvruchten, zalm, spinazie en andere bladgroenten op het menu om je magnesium gehalte op peil te houden. Bij suppleren kan ook.
  6. Te veel pikante voeding
    Pittige voeding staat er bekend om dat het je nachtrust niet bevordert. Uit een Australisch onderzoek is gebleken dat mensen die ’s avonds pikant eten minder snel in slaap komen én vaker wakker worden ’s nachts. Het blijkt ook dat de verhoogde lichaamstemperatuur die je krijgt van tabasco saus een oorzaak is van slecht slapen.
  7. Te veel slaapmutsjes drinken
    Hoewel een glaasje wijn – of twee – je misschien sneller doet inslapen, doet alcohol niets goeds aan de kwaliteit van je slaap. Je nachtrust wordt meer onderbroken, je moet vaker naar het toilet en hoewel je de eerste helft van de nacht beter slaapt, slaap je in de tweede helft net slechter. Als je ’s avonds graag een glaasje drinkt, doe je dat bij voorkeur bij het avondeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten