maandag 31 december 2018

Goede voornemens


Met de komst van een nieuw jaar heeft iedereen er meestal (minstens) één. Wat ga jij in 2019 anders doen? Welke doelen heb je voor ogen? En misschien wel het belangrijkste: zijn je goede voornemens realistisch?

Of je nu gezonder wilt eten of meer wilt bewegen, soms zijn we geneigd de lat net iets te hoog te leggen, waardoor we onze voornemens niet zo lang volhouden. We beginnen vol goede moed, maar na een week of twee vallen we weer terug in onze oude gewoonten. Zonde. Hier wat voornemens die wel haalbaar zouden kunnen zijn.

  1. Neem jij altijd appels, peren en bananen mee als je boodschappen doet? Hartstikke gezond, maar wissel dat vaste recept eens af met citrusvruchten. Die zijn niet alleen goed voor je gezondheid, maar dragen ook bij aan een minder droge huid en stellen de aanmaak van rimpels zo lang mogelijk uit.
  2. Nadat we elkaar gelukkig Nieuwjaar hebben gewenst, beginnen we algauw over onze goede voornemens. Maar, zo zeggen deskundigen, je kunt ze beter niet van de daken schreeuwen. Geef je doelen eerst prijs aan één persoon en deel je goede voornemens pas met anderen als je daadwerkelijk succes boekt.
  3. Meteen op je lijstje zetten: meer planten in huis nemen. Alleen al de aanwezigheid van groen in huis zou stress-verlagend kunnen werken, zo blijkt uit onderzoek. Daarnaast zou het verzorgen van planten een kalmerende uitwerking hebben op je zenuwstelsel en zorgen voor een lagere bloeddruk.
  4. Hoewel er altijd wordt gezegd dat vrouwen er hartstikke goed in zijn, zou je toch moeten stoppen met multitasking. Dat maakt je namelijk niet efficiënter, maar geeft wel meer stress. In plaats van proberen alles tegelijk te doen, kun je beter een reële tijdsplanning maken voor de hele dag en je tijd slim indelen.
  5. Het is zo gemakkelijk om op het liftknopje te drukken, maar neem voortaan lekker de trap. Uit recent onderzoek blijkt dat 10 minuten traplopen meer energie geeft dan een kop koffie. Een win-win situatie, want zo heb je meteen wat extra beweging te pakken.
  6. Waarschijnlijk ligt je telefoon altijd binnen handbereik. Onderzoek toont aan dat we maar liefst 47 keer per dag naar onze smartphone grijpen. Een andere studie wijst uit dat je telefoon 10 keer meer bacteriën bevat dan de gemiddelde toiletbril. Geregeld dus je telefoon schoonmaken en desinfecteren.
  7. Volgens onderzoek zou een jaarlijkse vakantie het risico op hartaanvallen verlagen en zorgen voor een gezonder brein. Dus ga minstens één keer per jaar op vakantie.
  8. Het geeft altijd een goed gevoel om je in te zetten voor een ander, dus ga vooral vrijwilligerswerk doen in het nieuwe jaar. Los van het goede gevoel zou het ook nog stress verlagend werken.
  9. Als je de laatste tijd bent aangekomen, wil je misschien snel van die extra kilo’s af. Wat daarbij in elk geval niet gaat helpen, is om oude, te kleine kledingstukken te bewaren met als doel die straks weer aan te kunnen. Dat werkt juist demotiverend en zou daarom een averechts effect kunnen hebben. Geef oude kleding weg of doneer aan een goed doel, daar doe je een ander een plezier mee. Bovendien zorgt het voor een opgeruimde kast en biedt het ruimte voor iets nieuws. Wil je afvallen, dan zit er niets anders op dan een gezondere levensstijl aan te nemen.
  10. De allerbeste wensen en een goede gezondheid in 2019!!



Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Figuurstudio Tineke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten