maandag 10 december 2018

Op gewicht blijven in december


Sinterklaas is weer terug naar Spanje, maar net als ieder jaar neemt hij het snoepgoed niet met zich mee. Ligt jouw keukenkastje ook nog vol met pepernoten, chocoladeletters, schuimpjes, gevuld speculaas en banketletter en vind je het lastig om ervan af te blijven?

Hoe blijf je op gewicht?
Als je op je gewicht wilt letten, is de decembermaand nou niet meteen de makkelijkste maand van het jaar. Elk feest in december, of het nu Sinterklaas, Kerst of Oud en Nieuw is, gaat gepaard met lekker eten. En over het algemeen halen we al ruim voor het betreffende feest lekkernijen in huis en zijn ze daarna niet meteen op. Al ligt ons keukenkastje nu nog vol met Sinterklaas snoepgoed, we haasten ons al snel weer naar de winkel om kerstkransjes en kerstbrood in te slaan. We maken het onszelf wel moeilijk zo.

Kilo erbij…
Er is niets mis met af en toe wat lekkers te snoepen tijdens de feestdagen. Maar heb je de afgelopen weken elke dag pepernoten, marsepein, chocoladeletter en gevuld speculaas gegeten, dan is de kans groot dat je inmiddels een kleine kilo zwaarder bent, dan dat je begin november was. Ga je daar nu mee door, door alle restjes Sinterklaas snoepgoed nog even op te eten en alvast te starten met de kerstkransjes, oliebollen en appelflappen, dan ben je begin januari waarschijnlijk nog een kilo’tje zwaarder. Vind je dat geen enkel probleem, omdat je weet dat je die paar kilo in januari zo weer kwijt bent? TOP! Maar behoor jij tot die groep mensen die van zichzelf weet dat die paar kilo er niet zomaar weer vanaf gaan? Neem dan de volgende tips ter harte om de decembermaand zonder al te veel ‘kleerscheuren’ door te komen.

Berg lekkers goed op!
Berg het lekkers dat nog over is van Sinterklaas op in een kastje waar je niet meerdere keren per dag hoeft te zijn. Als de chocoladeletters in het kastje liggen waar ook de koffie of thee staat, dan is het heel lastig om niet elke keer even een klein stukje te pakken. Maar aan het eind van de dag is de letter dan toch echt op. Staat de pot met pepernoten nog steeds op het aanrecht? Wedden dat je er ongemerkt meer van pakt dan je denkt? Waarom zou je het jezelf moeilijker maken dan nodig?

Kies bewust
Heb je echt trek in wat lekkers? Kies dan heel bewust waar je echt zin in hebt. (Dus OF chocolade OF marsepein OF een kerstkransje), leg daar een kleine hoeveelheid van op een schaaltje en berg de rest direct weer op. Dit schaaltje is dan speciaal voor jou, zodat je er echt van kunt genieten. Zie het als iets bijzonders. Op deze manier houd je de “schade” beperkt.

Geef het weg
Weet je van jezelf dat je niet van al dat lekkers kunt afblijven en dat goed opbergen voor jou niet gaat werken? Zorg er dan voor dat het niet meer in huis is. Neem het bijvoorbeeld mee naar je werk. Als je veel collega’s hebt en iedereen pakt er iets van, is het zo op. Of zet een grote mand in de voortuin met al het lekkers, met een bordje erbij met: “gratis mee te nemen”. Zo maak je iemand anders blij en kom jij niet in de verleiding. Je kunt het ook aan de voedselbank geven als je dit een prettig gevoel geeft. En realiseer je; weggooien is ook een optie. Maar dat is zonde en dat is verspilling. Maar is het niet net zo zonde om het in je lijf te stoppen als je dat eigenlijk helemaal niet wilt?

Wacht nog even...
Wacht nog even met het inkopen van de Kerst lekkernijen. Zodra je het in huis hebt, gaat het op. Heb je het nog niet in huis, dan kun je ook niet in de verleiding komen. Het klinkt zo simpel en dat is het ook. Maak het jezelf niet moeilijker dan noodzakelijk!



Bron: -Diana van Dijken, Voedingspsycholoog

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Figuurstudio Tineke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten