maandag 4 maart 2019

Prikkelbare darmsyndroom (PDS)



Last van winderigheid?
Last van een opgeblazen gevoel?
Vaak diarree, obstipatie of een onregelmatige stoelgang?
Haar uitval en/of een droge huid?
Schommelingen in je gewicht?
Vaak moe?
Pijn in je gewrichten?
Is het antwoord “ja” op het merendeel van bovenstaande vragen, dan is er mogelijk een disbalans in je darmen.

Hoe maak je je darmen weer gezond?
Als je naar de dokter gaat krijg je vaak medicijnen of een antibioticakuur. Bekend is dat geneesmiddelen zoals antibiotica, aspirine en maagzuurremmers je darmflora kunnen verstoren.

Probeer het eens met voeding, in overleg met je arts!

Stap 1: Laat alle irriterende elementen weg.
Probeer na te gaan van welke voedingsstoffen je darmen gaan opspelen; is het na het eten van een boterham, of een eitje of gaan ze juist opspelen na het eten van een schaaltje zuivel?

Luister naar je lichaam en handel daar dan ook naar!

Stap 2: Herstel je darmflora.
Als je een verstoorde darmflora hebt, is het belangrijk de balans in je darmbacteriƫn weer terug te brengen. Dit doe je met bepaalde supplementen, probiotica of prebiotica.

Stap 3: Introduceer weer bepaalde voeding.
Als je darmen zich na twee tot vier weken beter voelen, is het tijd om bepaalde voeding weer te introduceren. Soms kan het herstel langer duren, afhankelijk van de situatie waar je uit komt. Zorg in ieder geval voor voldoende vezels en vocht, beide zijn belangrijke aandachtspunten voor een goede darmwerking. Probeer een te eenzijdig eetpatroon te vermijden.

Bron: Het Voedingscentrum, Inge van Haselen

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met 
Figuurstudio Tineke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten