maandag 29 april 2019

Mineralen


Calcium:
(wat we beter kennen als kalk) geeft stevigheid aan skelet en gebit. Ook heeft het een taak bij het goed functioneren van spieren en zenuwbanen. Calcium is verder ook betrokken bij o.a. de bloedstolling. Calcium komt vooral voor in zuivelproducten zoals melk en kaas. Brood, groenten, peulvruchten en aardappelen bevatten ook calcium, maar veel minder dan de zuivelproducten. De benodigde hoeveelheid calcium is o.a. afhankelijk van leeftijd en geslacht. De opname van clacium door het lichaam wordt beïnvloed door een aantal factoren. Zo zorgen voldoende beweging en voldoende vitamine D voor een verhoogde opname. Daarnaast nemen oudere mensen calcium minder goed op. Bij vrouwen hebben de hormonale veranderingen tijdens de menopauze een negatief effect op de calcium opname. Alcohol zorgt ook voor een verminderde opname van calcium. Bij zuigelingen kan bij een tekort aan calcium spierkramp ontstaan. Bij ouderen kan een te lage calciuminname leiden tot osteoporose (botontkalking). Wanneer calcium door een tekort aan vitamine D niet voldoende wordt opgenomen, kan osteomalacie (beenverweking) ontstaan. Andere gevolgen van een tekort aan calcium zijn een vertraagde bloedstolling en bij een ernstig tekort spierkrampen.

Chroom:
Ook bekend als chromium heeft een taak bij de bloedsuikerstofwisseling en bij de vetstofwisseling. Er zijn aanwijzingen dat supplementen met chroom een gunstig effect kunnen hebben op het bloedsuikergehalte en op de insuline afgifte bij patiënten met diabetes type 2. Graanproducten met een hoog gehalte aan zemelen bevatten veel chroom. Verder komt chroom voor in biergist, volkorenbrood, groente, vlees en lever. Handig om te weten is dat vitamine C de opname van chroom bevordert.

IJzer:
Is een belangrijk bestanddeel van hemoglobine, een onderdeel van de rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof van de longen naar de weefsels. IJzer is onmisbaar voor dit transport. IJzer komt voor in dierlijke producten zoals vlees (waren). Het komt ook voor in plantaardige producten zoals aardappelen, brood en groenten. Vrouwen hebben meer ijzer nodig dan mannen door het verlies van ijzer bij de menstruatie. Gedurende de zwangerschap is er ook meer ijzer nodig voor de vorming van de placenta en de ontwikkeling van het kind. Verschillende factoren hebben invloed op de opname van ijzer. Koffie, thee en calcium verlagen de opname van ijzer; vlees, vis en vitamine C verhogen de opname van (plantaardig) ijzer.

Magnesium:
Is nodig voor de energiestofwisseling in het lichaam, de overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van de spieren. Verder geeft magnesium stevigheid aan het skelet en is het nodig voor de opbouw van o.a. spieren. Magnesium komt in bijna alle voedingsmiddelen voor.

Ginkgo Biloba:
Deze voedingssupplementen zijn zeer populair voor de bestrijding van circulatiestoornissen in de hersenen en de ledematen. In China worden de zaden van ginkgo biloba gebruikt bij vele lichamelijke problemen. Er is onderzoek gedaan waaruit lijkt te kunnen worden geconcludeerd dat het effectief is bij etalagebenen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Figuurstudio Tineke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten