maandag 24 juni 2019

Brandend maagzuur



Wat is brandend maagzuur? De aandoening “brandend maagzuur” ontstaat wanneer maagzuur uit je maag omhoog stroomt en in je slokdarm terecht komt. Dit heet ook wel acid reflux.

Dit zijn de symptomen die je kunt ervaren:
  • Een pijnlijk branderig gevoel in je borst. Deze pijn kan trouwens ook voelbaar zijn in je rug en tussen je schouderbladen. Soms worden maagzuur klachten zelfs verward met hart klachten;
  • Keelpijn door zuuroprispingen;
  • Het gevoel dat er continu een brok in je keel zit;
  • Een opgeblazen gevoel;
  • Misselijkheid;
  • Klachten bij het slikken;
  • Verergerde pijn bij liggen, bukken of direct na het eten.

Je voelt dus “brand in je maag” zoals sommige mensen denken, maar vooral in het gebied boven je maag.

Belangrijkste oorzaken van brandend maagzuur:
  • Gefrituurd eten;
  • Fabriekseten uit pakjes en zakjes;
  • Gevoeligheid voor gluten en zuivel;
  • Alcohol;
  • Koffie;
  • Roken;
  • Te veel eten;
  • Overgewicht (of zwangerschap), dit geeft druk op je maag waardoor je maagzuur eerder naar boven in je slokdarm stroomt;
  • Chronische stress. Stress kan de werking van de sluitspieren van je maag beïnvloeden. De klep die ervoor zorgt dat voedsel van de maag in de darmen komt, wordt bij stress vaak extra aangespannen, terwijl de sluitspier tussen de maag en slokdarm juist ontspant;
  • Suiker.

Voordat je aan de maagzuurremmers gaat kun je eerst zelf wat natuurlijke oplossingen gaan proberen:

  1. Neem twee weken geen brood en zuivel. Als je merkt dat het brandend maagzuur verdwijnt of vermindert, blijf dan zo eten en eet met uitzondering zuivel of brood. Dit is ook goed voor de darmen, huid en gewicht.
  2. Vermijd alcohol en koffie. Wijn, bier, sterke drank en koffie hebben een sterke invloed op je maagsappen. Probeer een tijdje alcohol en koffie vrij en kijk of je klachten afnemen.
  3. Vermijd citroen, pittig eten en chocolade. Citrusfruit, pittig eten en chocolade bevatten stoffen die brandend maagzuur kunnen veroorzaken. Kijk of de klachten verdwijnen als je ze een tijdje weglaat.
  4. Vermijd eten uit pakjes en kies voor puur, vers eten. Als je gezond, vers en puur gaat eten in de juiste verhoudingen draagt dit bij aan een goede zuurbalans van je lichaam. Dat is niet alleen goed voor je maag, maar voor je totale gezondheid. Het eten van gezonde vetten, eiwitten, verse groenten en zo min mogelijk suikers en chemische toevoegingen helpt om je lichaam in optimale conditie te krijgen.
  5. Bij overgewicht; ga afvallen! Zoek begeleiding als het je alleen niet lukt.
  6. Eet kleine porties – goed kauwen. Het is aangetoond dat het eten van grote maaltijden zure oprispingen kan beïnvloeden. Kleinere porties kunnen makkelijker én sneller verteerd worden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Figuurstudio Tineke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten