maandag 12 augustus 2019

Haar in de zon!



Lekker zonnen op witte stranden, verkoeling zoeken in de blauwe zee, een sportieve duik nemen in een luxe zwembad; een compleet plaatje van een zomerse vakantie. Wat we vaak vergeten is dat de zonnestralen niet alleen onze huid kunnen aantasten, maar ook onze haren en hoofdhuid. Zon en zeewater drogen je haar uit. Als je je haar daar niet tegen beschermt, kost het veel moeite en tijd om het achteraf te herstellen. Het is zonde om je haren deze zomer te beschadigen met Uv-straling, chloor, zout en zee.

Hier enkele tips:

  1. Zorg voor het juiste strandkapsel, het is verstandig om je haar vast te maken. Opgestoken haar ondervindt minder schade van zon, wind en beweging. Ook kun je een sjaal of bandana in je haar dragen, waardoor je haar en hoofdhuid meteen beschermd worden tegen de zon. Daarnaast kun je een zomerhoed dragen als de zon schijnt.
  2. Verzorg je haar met olie, arganolie kun je gebruiken om je haren te behandelen. Arganolie wordt ook weleens het ‘vloeibare goud’ genoemd. Deze olie zit vol met essentiĆ«le vetzuren, vitamine E en anti oxidanten. Deze bestandsdelen helpen bij het repareren van je haarschubben. Dit is een goede bescherming tegen de zon en voorkomt haaruitval. Bovendien wordt deze olie ook gebruikt voor het behandelen van verschillende huidproblemen, zoals acne, eczeem en psoriasis.
  3. Spoel je haar voor en na het zwemmen met kraanwater, maak je haar goed nat met kraanwater voordat je een duik neemt. Doordat er schoon water in je haar zit, zal je haar minder snel beschadigen door chloor en zout. Helaas kun je niet voorkomen dat deze stoffen tijdens het zwemmen tussen je haren gaan zitten. Daarom is het ook belangrijk om je haren goed uit te spoelen na het zwemmen.
  4. Vermijd chemische behandelingen in de zomer, in de zomer kun je chemische behandelingen voor je haar zoals permanent, stijlen en haarkleuringen beter vermijden. Hierdoor beschadig je het haar en wordt het ook vaak droog. Stel dergelijke behandelingen dus uit tot na de zomer.
  5. Verzorg je haar van binnenuit, via voedsel kun je vocht, eiwitten en vitaminen binnen krijgen. Door deze voedingsstoffen blijft je haar gezond en maak het je haar beter bestand tegen invloeden van buitenaf, zoals zon, zeewater en chloor.
    - drink voldoende water, minimaal twee liter per dag;
    - eet dagelijks groenten en fruit (vitaminen);
    - eet dagelijks zuivelproducten (eiwitten);
    - eet dagelijks vlees of vis (vetten);
    - eet dagelijks brood, crackers of havermout (vezels);
    - vul aan met de juiste supplementen (hair & nail).
  6. Laat je haar glanzen, een glansmiddel sluit je haarschubben, waardoor je haar gladder wordt. Sesamolie is een natuurlijk glansmiddel. Breng de olie op het haar aan en wikkel een warme handdoek om je hoofd. Na een half uur spoel je de olie uit en was je het haar. En borstel je haar drie keer per dag zodat de talgproductie verbetert en er een gezonde glans ontstaat.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Figuurstudio Tineke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten