maandag 30 september 2019

Zo zorg je voor meer energie in de herfst


De herfst is in aantocht en daarmee komt het belang van een goede suppletie weer om de hoek kijken. Het is koud, nat en eerder donker. Voor veel mensen de tijd waarin ze nou niet bepaald overstromen van levenslust. 4 op de 10 Nederlanders voelen zich in de donkere en koude maanden moe en minder energiek dan in de warmte en het licht van de zomer.

1. Beweeg je fit
Probeer in ieder geval 5 dagen in de week een half uur te bewegen. Intensief sporten mag, maar een wandeling maken of op de fiets naar werk of school telt ook. Tijdens het sporten maakt je lichaam endorfine aan, waardoor je je energiek voelt. Je eigen doping dus en absoluut legaal.

2. Bespaar energie
Na het ingaan van de wintertijd zijn veel mensen een tijdje van slag. De wintertijd – jetlag duurt meestal een paar dagen. Ben je gewend aan de wintertijd, zorg dan voor regelmaat. Dat klinkt saai, maar uit onderzoek blijkt dat routinematige activiteiten 10x minder mentale energie kosten dan niet routinematige activiteiten. Je bespaart zo dus energie.

3. Kies voor gezond eten
Probeer iedere dag voldoende basis voedingsmiddelen binnen te krijgen. Kies voor zo min mogelijk tussendoortjes die veel suiker of vet bevatten. Dit zijn voedingsmiddelen die je geen waardevolle stoffen leveren, maar wel veel calorieën, verkeerde energie dus. Kies liever voor herfstgroenten of vitamine-smoothies, daarvan krijg je juist energie en ze zijn nog goed voor je weerstand ook!

4. Zorg voor voldoende vitamines
Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in je huid vitamine D aanmaken. In de herfst en winter maak je weinig tot geen vitamine D aan. Je moet het dus hebben van de voorraad die je in de zomer hebt aangemaakt. Een extra aanvulling is dan heel zinvol. Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding op te nemen. Het draagt bij aan de groei en het behoud van stevige botten. Ben je boven de 50 en bijna, in of uit de overgang, dan is het een absolute must om extra vitamine D te suppleren, want hier is de kans groter om osteoporose (botontkalking) te ontwikkelen. Ook wordt er minder vitamine D aangemaakt doordat de huid ouder en slapper is. Vermoeidheid en irritatie liggen in de donkere dagen op de loer. B-vitamines lijken te helpen in de strijd daartegen. B1, 2 en 6 lijken de stemming positief te kunnen beïnvloeden. Deze B-vitamines komen volop voor in een evenwichtige en gevarieerde voeding. Eet daarom gezond en denk vooral aan volkoren producten en aan magere vleessoorten, kaas of melkproducten. Vooral bij een actieve levensstijl kan een dagelijkse Multi vitamine helpen om te zorgen voor voldoende energie in je lichaam.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Figuurstudio Tineke.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten