maandag 27 januari 2020

Een stralende huid in de winter



Voeding is fundamenteel betrokken bij elke fase van de ontwikkeling van de huid.
In de lederhuid speelt vitamine C een belangrijke rol bij de vorming van collageen. Vitamine C zet het aminozuur proline om in hydroxyproline, een belangrijke bouwsteen voor collageen. Geen vitamine C – geen collageen. De flexibiliteit van collageen en elastinevezels neemt met de tijd af als gevolg van beschadiging door vrije radicalen. Antioxidanten zijn dus onmisbaar voor een goede kwaliteit van deze vezels. Ook de opperhuid wordt beter van voeding. Vitamine A helpt onder andere de verhoorning van de huid te controleren en net als essentiële vetten beschermt ze de huid tegen uitdroging. De juiste en voldoende voedingsstoffen zijn dus noodzakelijk voor gezonde huidlagen en cellen.

Vrije radicalen zijn de vijanden van je huid. Ze worden veroorzaakt door zon, roken, maar ook door voedsel wat gefrituurd wordt of van de barbecue komt. Vooral de celmembranen en het DNA in de cellen zijn een groot doelwit van deze vrije radicalen. Hierdoor verzwakt de vorming van de nieuwe huidcellen met voortijdige huidveroudering als gevolg. Daarom is niet alleen het smeren, maar ook het slikken van voldoende antioxidanten essentieel voor het behouden van een jeugdige goed functionerende huid. Plantenextracten als kurkuma, blauwe bosbes, druivenpitten en groene thee zijn excellente antioxidanten.
Een ander voorbeeld zijn omega-oliën, zij ondersteunen de werking van een gezichtscrème door de huideigen lipiden te helpen handhaven, waardoor ze vocht in de huid vasthouden. De membraan van de huidcellen is gedeeltelijk opgebouwd uit essentiële vetten. Deze essentiële vetten houden niet alleen de celmembranen zacht en soepel, maar helpen de celmembranen ook bij de controle van wat in en uit de cel gaat. Zonder voldoende vetten kunnen de cellen geen vocht vasthouden.

5 tips om te voorkomen dat je huid in de winter droog en trekkerig aanvoelt.
1. Zorg voor een goede nachtrust.
Een goede nachtrust doet echt wonderen, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je huid. Je lichaam herstelt en werkt door, ook als je slaapt. Probeer elke nacht ongeveer 8 uur te slapen, je ziet er fris uit en het helpt om donkere kringen onder je ogen tegen te gaan.

2. Voorkom gesprongen lippen.
De winter is hét moment bij uitstek voor een droge huid en helaas ook droge, kapotte lippen. Het beste is een goede lippenbalsem om je lippen voldoende te hydrateren. Let wel, veel lippenbalsems uit de supermarkt zijn op waterbasis en drogen je lippen nog meer uit. *

3. Eet je huid mooi.
Wil je graag een stralende huid? De juiste voedingsmiddelen eten is de boodschap. Goede vetten eten zorgt ervoor dat de vochtbalans in je huid op peil blijft. Eet daarom in de winter eens wat meer vette vis zoals zalm of tonijn. Noten zijn ook erg goed voor een mooie huid, kies het liefst voor ongebrande, ongezouten cashewnoten, walnoten of amandelen. Olijfolie mag je tijdens de koude winteravonden ook gerust wat meer gebruiken.

4. Gebruik de juiste dagcrème.
Tijdens de winter heeft je huid het zwaar te verduren. Belangrijk is om je dagcrème in deze periode aan te passen. Een goede dagcrème hydrateert je huid en voorkomt schadelijke invloeden van buitenaf. *

5. Eet voldoende vitamines.
Vitamines B, C en D zijn de toppers voor een gezonde huid tijdens de wintermaanden. Ze beschermen de huid en zorgen voor een sneller herstel bij beschadiging. Vitamine B vermindert de tekenen van huidveroudering. Vitamine C zorgt voor een glanzende en egale huid. Vitamine D is in dit verhaal de belangrijkste – deze ken je waarschijnlijk beter als ‘het zonnetje in een potje’. **

* vraag naar de producten van Loveli voor de (natuurlijke) huidverzorging;
** en Be-Life voor de natuurlijke suppletie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Figuurstudio Tineke.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten