maandag 6 januari 2020

Goede Voornemens...


De allerbeste wensen voor een gelukkig, gezond, fit en succesvol 2020!

Pepernoten, speculaas, kerstkransjes, familiediners, oliebollen…en dan zijn we ineens weer in een nieuw jaar beland. Een nieuw jaar, voor velen het begin van hun goede voornemens; we gaan vol goede moed van start, om vervolgens na een paar weken weer te vervallen in onze oude gewoontes.
Zoals we al eens eerder hebben gezegd, komen de extra kilootjes er echt niet aan tussen kerst en Oud & Nieuw, maar tussen Oud & Nieuw en kerst!
Hoe kunt u dan toch van uw goede voornemens een succes maken?

Tip 1:
Maak voor u zelf een plan van aanpak. Verander goede voornemens in goede besluiten. Beschrijf hoe u een verandering wilt gaan aanpakken. Schrijf er ook uw motivatie bij.

Tip 2:
Stel uw doelen niet te hoog. Maak een stappenplan met haalbare tussendoelen.

Tip 3:
Weg met die ”roze olifant”! Wanneer u zich bijvoorbeeld heeft voorgenomen om voortaan geen ongezonde snacks meer te kopen tijdens het boodschappen doen, denk dan niet; Ik mag zo meteen GEEN koek, zoet, of anders lekkers. Maar zeg tegen uzelf: “Ik neem zo na de boodschappen een handje nootjes of een stuk fruit”. Wanneer u constant tegen u zelf zegt wat u NIET mag, dan legt u daar onbewust de nadruk op: het verlangen ernaar wordt juist groter. En wanneer er dan zaken tegenzitten (stress werk, druk, ruzie, vermoeidheid) dan is uw weerstand op. Dan vind u dat u na al die negativiteit wel een ongezonde snack heeft verdiend!

Tip 4:
Vervang uw oude gedrag door nieuw gedrag. Oude gewoontes zijn moeilijk te doorbreken. Maak geen “wollige” voornemens, zoals: ik ga voortaan geen ongezonde snacks meer eten. Maar maak concrete besluiten, zoals: voortaan neem ik om 16.00 een klein bakje rauwkost en een handje ongebrande noten.

Tip 5:

Hou vol! Ga niet bij de pakken neerzitten, wanneer u toch een keertje bent gezwicht voor die eierkoek, maar pak de draad weer op en neem de volgende keer weer een kiwi, gekookt ei of een cracker met hummus!

Tenslotte is alle begin moeilijk en kunt u niet van uzelf verwachten dat alles in één keer goed gaat. Bekijk het vooral positief! Kijk naar de dingen die u wel al bereikt heeft in plaats van te kijken naar de dingen die niet volgens plan zijn gegaan. Positiviteit GEEFT energie, negativiteit NEEMT energie!

Tenslotte nog wat gezonde tips:
  • Begin elke dag met een groot glas water op uw nuchtere maag.
  • Sla nooit het ontbijt over.
  • Varieer!
  • Eet verse en kleurrijke producten.
  • Eet overal groenten bij, dit zorgt voor een verzadigd gevoel.
  • Drink geen frisdrank, maar water en (verse) kruidenthee en weinig koffie (max 4).
  • Drink doordeweeks geen alcohol, alleen in het weekend of op een feestje een glaasje.
  • Neem eens andere graansoorten, zoals quinoa, boekweit, bruine rijst en speltpasta. Laat groente de basis zijn, met een klein schepje granen!
  • Probeer eens koud af te douchen.
  • Eet geen lightproducten, daar wordt u helaas niet light van.
  • Sta niet elke dag op de weegschaal.
  • Zorg voor voldoende slaap en ontspanning.
  • Vermijd de vele geraffineerde suikers.
  • Beweeg elke dag een half uurtje.
  • Zorg dat u de juiste voeding in huis heeft, voordat u misgrijpt.
  • Probeer eens wat nieuwe recepten uit…

Vraag ons wat wij voor u kunnen betekenen om uw doelstelling te behalen.

We zijn er graag voor u!

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Figuurstudio Tineke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten