maandag 10 februari 2020

Gezonde ontlasting



Ontlasting is een belangrijke graadmeter van de gezondheid. Verkeerde voeding, weinig beweging, onregelmatig leven, stress en psychische factoren hebben allemaal invloed op de darm.
Een goede ontlasting betekent:
- een goede darmfunctie en spijsvertering;
- het op tijd afvoeren van alle afvalstoffen, dus een goede ontgifting;
- lekker in je vel zitten.


Ontlasting zegt wat over: de voeding.
Is deze voeding optimale brandstof voor mijn motor?, de werking van de spijsverteringsorganen. Bij een opgeblazen gevoel, stinkwinden of plakpoep (remsporen of veel wc-papier) functioneren deze niet optimaal.
Het traject van mond tot kont. Je bent niet wat je eet, maar wat je opneemt. Een slechte opname leidt tot dure ontlasting en dat is zonde. De spijsvertering bestaat uit verschillende organen die samenwerken: - mond - slokdarm - maag - dunne darm - lever - galblaas - alvleesklier - dikke darm – endel darm.

Voor een goede ontlasting zijn drie sleutelorganen essentieel.
1. De darm:

Zorgt voor de verwerking en opname van voedingsstoffen. Daarnaast worden er in de darm ook (voorlopers van) hormonen aangemaakt die belangrijk zijn voor een goede stemming en gedrag. Dagelijks een goede ontlasting is een teken van een goede darmfunctie.
Probleem: Veel mensen hebben een onregelmatige stoelgang. De darm komt in de problemen bij te weinig vezels, te weinig vocht, veel stress of onvoldoende beweging.
Oplossing: Meer groente en fruit (vezels) eten, meer water drinken in plaats van frisdranken en minder bewerkte voedingsmiddelen gebruiken. Veel ontspanning, weinig stress en bewegingsvormen waar veel plezier aan wordt beleefd.

2. De alvleesklier
Zorgt voor de aanmaak van insuline en maakt daarnaast spijsverteringsenzymen. Deze enzymen knippen de voeding in de darm in kleine stukjes.
Probleem: mensen eten te veel (bewerkte) koolhydraten zoals brood, pasta, rijst, aardappelen, koek, snoep, vruchtensap en frisdrank. Hierdoor is de alvleesklier constant met de aanmaak van insuline bezig en schiet een juiste aanmaak van spijsverteringsenzymen te kort.
Oplossing: Meer natuurlijke koolhydraatbronnen en minder bewerkte koolhydraatbronnen eten. Natuurlijke koolhydraten zijn wortel, pastinaak, koolraap, zoete aardappel en knolselderij, maar natuurlijk ook alle andere groentes.

3. De lever
Het grootste orgaan in de buikholte. Verantwoordelijk voor de ontgifting van afvalstoffen en voor de productie van hormonen en energie. De lever zorgt ervoor dat we deze gifstoffen via onze nieren (wateroplosbaar) of onze ontlasting (vetoplosbaar) kunnen uitscheiden.
Probleem: de lever heeft de juiste bouwstenen nodig om optimaal te kunnen werken. Hieronder vallen voldoende eiwitten en vitaminen en mineralen. De meeste mensen hebben hier tekorten. Daarnaast wordt de lever overspoeld met kunstmatige stoffen, waaronder chemische toevoegingen.
Oplossing: zorg voor voldoende eiwitten zoals vis, kip of eieren. Eet biologisch volgens de seizoenen. Biologische producten zijn rijker aan vitaminen en mineralen. Beperk de inname van bewerkte voedingsmiddelen met chemische E-nummers, suiker en fructose (o.a. frisdranken). Deze belasten de lever enorm en zorgen voor stress in de spijsvertering.

Welke factoren hebben een positieve invloed op de ontlasting?
- gezonde voeding;
- voldoende water;
- beweging;
- regelmatig leven;
- ontbreken van stress;
- een goede psychische balans.

Welke factoren hebben een negatieve invloed op de ontlasting?
- verkeerde voeding;
- te weinig beweging;
- veel onrust;
- weinig regelmaat;
- pesten;
- spanningen;
- heftige gebeurtenissen.

Poep is een belangrijke graadmeter van de darmfunctie, en dus van je gezondheid. Het is gezond om iedere dag ontlasting te hebben. Bij veel mensen is de ontlasting zacht (diarree), hard of droog (verstopping/obstipatie) of plakkerig (plakpoep = slechte vetvertering). Poepproblemen worden meestal door een ongezond voedingspatroon en een verkeerde leefstijl veroorzaakt.
Verkeerde voeding, weinig beweging, een slechte nachtrust en stress hebben allemaal invloed op de darm. Hetzelfde geldt voor mentale zorgen en spanningen, dus wanneer je zaken vasthoudt en niet kunt loslaten. Er gaan trouwens meer zenuwen van de darm naar de hersenen, dan van de hersenen naar de darm. De darm heeft meer dan 100 miljoen zenuwcellen, meer dan het ruggenmerg.
Goede poep is het product van een goede spijsvertering. Een goede spijsvertering is het resultaat van een gezonde leefstijl. Poep = feedback op je gezondheid en dus waardevolle informatie Wat in de darm overblijft verlaat ons lichaam als afvalstof, de ontlasting. Als het laatste stukje darm vol is, gaat er een seintje naar de hersenen dat we moeten poepen.
Het is belangrijk om naar dit signaal te luisteren en de aandrang niet te negeren. Het gevolg kan anders een hardere ontlasting zijn en bij verstopping blijven de afvalstoffen langer in ons lichaam. Het lichaam neemt een deel van deze afvalstoffen weer op in het bloed, dus hoe langer ontlasting in je lichaam blijft, hoe meer gifstoffen je weer opneemt en hoe minder gifstoffen je afvoert.
Voldoende water en vezels zorgen voor een zachte, soepele ontlasting. Het liefst in de vorm van een mooie sigaar. Vezels zitten vooral in groente en stimuleren de darmbeweging. Daarnaast houden ze vocht vast zodat de ontlasting zachter en soepeler wordt. Vezels zijn een soort spons die water opneemt. Gebrek aan vezels zorgt voor harde ontlasting.

Drink daarom voldoende water, het liefst één tot anderhalve liter water per dag.
Dat ondersteunt de stoelgang enorm. Beweging is erg goed voor de darmfunctie. Bij beweging beweegt de darm mee. Weinig of geen beweging zorgt voor weinig of geen beweging van de darm. De darm wordt niet geprikkeld en er kan file (verstopping) in de darm ontstaan.

Tips voor goede poep!
- Eet dagelijks een half bord groente bij het avondeten. Zo krijg je voldoende vezels uit groente voor
  een soepele stoelgang.
- In de zomer is een salade en ’s winters een kop zelfgemaakte groentesoep een goede manier om
  meer groente te eten.
- Drink bij het opstaan 2 glazen lauw water, en 2 glazen water tussen ontbijt en lunch (10:00 uur) en
  tussen lunch en diner (15:00 uur). Voldoende vocht is belangrijk.
- Vermijd kunstmatige pakjes en zakjes.
- Zorg dat je ieder uur minimaal 1 minuut beweegt. Loop naar die collega i.p.v. mailen of bellen of
  zet het kopieerapparaat verder van je af.
- Ontspan na 20:00 uur ’s avonds. Alleen in ontspanning gaat er voldoende bloed naar je
   spijsvertering, want bij stress gaat er vooral energie richting hersenen en spieren.
- Slik 2 keer per dag een magnesiumsupplement, (bij ontbijt en diner) als je niet iedere dag poept.
  Magnesium ondersteunt de peristaltiek.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Figuurstudio Tineke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten